Lenen van ouders fiscaal aftrekbaar

Ouders van studenten die zo lang over hun studie doen dat ze geen recht meer hebben op een basisbeurs, kunnen de onderhoudskosten van hun kinderen van de belasting aftrekken. Het gaat om een post van maximaal vierduizend euro per jaar.
Dat is het gevolg van een uitspraak die de Hoge Raad op 10 februari deed. Aanleiding was een belastingaanslag in 2000, waarin een vader de studiekosten van zijn dochter had afgetrokken van zijn belastbaar inkomen. Zijn dochter had geen recht meer op een beurs en maakte geen gebruik van de mogelijkheid om te lenen bij de IB-Groep. Haar vader betaalde immers. Maar de Belastingdienst accepteerde de aftrekpost niet: de dochter kon toch lenen? Daarop stapte de man naar de rechter. Vorig jaar kreeg hij aanvankelijk gelijk, waarop staatssecretaris Wijn de Hoge Raad inschakelde. Die stelde de vader definitief in het gelijk.

Een woordvoerder van het ministerie van Financiën zegt dat zijn departement de uitspraak nog bestudeert. ‘Ik weet dus nog niet of de belastingwet op dit punt moet worden aangepast. Het is ook nog te vroeg om iets te zeggen over het effect van de uitspraak. We weten in elk geval dat we geen stortvloed aan claims kunnen krijgen, want het vonnis is niet uitgesproken met terugwerkende kracht. Bovendien is er heel wat voor nodig om de maximale belastingaftrek te krijgen voor studerende kinderen. Voor 990 euro per kwartaal moet een student uitwonend zijn en aan kunnen tonen dat het bedrag daadwerkelijk aan het kind is uitgegeven. De student zelf moet financieel volledig afhankelijk zijn van zijn ouders: hij mag dus niet bijverdienen of geld lenen van de IB-Groep.’
De Belastingdienst kent ook lagere aftrektarieven voor ouders die hun volwassen kinderen moeten onderhouden. Daarvoor gelden volgens de woordvoerder iets soepeler regels. ‘Maar ook dan moet er sprake zijn van een hoge mate van financiële afhankelijkheid van de ouders.’

Het ministerie van OCW laat in een reactie weten dat er geen aanleiding is om de wet op de studiefinanciering aan te passen. Maar fiscalist Bert Bongers – die de juridische procedure nauwlettend volgde – vindt dat te optimistisch. ‘Het kan namelijk heel lucratief zijn voor studenten om een lening bij hun ouders af te sluiten als die de kosten van hun belasting kunnen aftrekken. Dit kan nooit zonder gevolgen blijven.’ Veertien procent van de studenten ontving eind vorig jaar geen basisbeurs meer. (TdO/HOP)