Lezingenreeks over de voors en tegens van religie

Is religie achterhaald? Die vraag wordt behandeld tijdens de lezingenreeks ‘Geloof en verlichting. Het voor en tegen van religie’ die morgen start aan Avans Hogeschool ’s-Hertogenbosch.

Op de eerste van de vier avonden spreken empirisch theoloog Hans van der Ven (Radboud Universiteit Nijmegen) en arabist Jan Jaap de Ruiter (Universiteit van Tilburg) over de suggestie dat religie niet meer van deze tijd is. In de moderne samenleving is geen plaats meer voor religies die de absolute waarheid claimen en de mens oproepen zich te onderwerpen aan de wil van God, zo luidt de stelling.
De bijeenkomst duurt van 19.30 tot 21.45 uur. Studenten en medewerkers van Avans in Den Bosch hebben gratis toegang.

Op 15 maart buigen ethicus Frans Jacobs (Universiteit van Amsterdam) en filosoof Herman de Regt (Universiteit van Tilburg) zich over de vraag of religie en wetenschap twee naast elkaar bestaande modellen zijn om naar de werkelijkheid te kijken, of dat zij elkaar volstrekt uitsluiten.

Psychologe Hans Alma (Universiteit voor Humanistiek) en filosoof Theo de Wit (Katholieke Theologische Universiteit te Utrecht) geven op 22 maart hun visie op het bezwaar dat religie mensen onvrij maakt. Maken religieuze geboden en verboden het mensen onmogelijk hun eigen keuzes te maken en te genieten van het leven?

Een vierde klacht tegen religie is dat zij principieel conservatief is. Maar er zijn veel voorbeelden van mensen die hun progressieve opvattingen juist ontlenen aan hun geloof. Over deze kwestie spreken arts en filosoof Paul Juffermans en politiek filosoof Evert van der Zweerde (Radboud Universiteit Nijmegen) op 29 maart.

De serie is georganiseerd door het Soeterbeeck Programma van de Radboud Universiteit Nijmegen en Avans Hogeschool ’s-Hertogenbosch. De reeks wordt op 13 april afgesloten met een seminar over religie en geweld. (GR)

Meer informatie en voorinschrijving via de website www.ru.nl/soeterbeeckprogramma/geloof