Nederlandse proefdierlabs: ‘Nog geen last van Brits extremisme’

De strijd tussen dierenrechtenactivisten en Oxford University neemt steeds grimmiger vormen aan. De Britten vrezen dat het radicale activisme uitwaaiert naar landen als Nederland.

‘Britse terreur-toeristen treffen Europa’s dierproeflaboratoria’, kopte de Times Higher Education Supplement in januari. Extremistische dierenrechtenactivisten verleggen hun werkterrein, omdat de Britse overheid steeds harder tegen hen optreedt.
Volgens de Times zouden er in Nederland vorig jaar 21 ‘gewelddadige aanvallen’ zijn geweest op laboratoria of wetenschappers die zich met dierproeven bezighouden. Daarmee staat Nederland binnen Europa op de derde plaats. In het Verenigd Koninkrijk waren er 83 ‘aanvallen’ en in Zweden 55. De Times houdt zijn bron geheim.
Een woordvoerder van het Landelijk Parket in Rotterdam, dat de bestrijding van dierenrechtenextremisme coördineert, kan de cijfers niet bevestigen. ‘Maar we zien wel dat de Britse methode Nederland inkomt. De actievoerders schuwen fysiek geweld niet meer. Ze vallen opdrachtgevers of medewerkers lastig van bedrijven die dierproeven doen. Voorheen zagen we dat minder. Of de daders Britten zijn, weten we niet.’
Maar het Biomedical Primate Research Centre, dat medische experimenten met apen uitvoert, merkt niet veel van de radicale activisten. ‘In de periode 2002 tot en met 2004 zijn er veel acties geweest. Ook in de privésfeer, gericht tegen personen of hun eigendommen’, zegt een woordvoerder.
Het Gemeenschappelijk Dierenlaboratorium (GDL) in Utrecht heeft momenteel helemaal geen last van radicale acties. ‘Dat komt misschien doordat we ons heel open opstellen’, zegt een woordvoerder. ‘We geven bijvoorbeeld rondleidingen.’

Volgens Marja Zuidgeest, directeur van de Vereniging Proefdiervrij, is radicale actie geen vruchtbare weg. ‘Begin jaren tachtig waren er nog anderhalf miljoen proefdieren in Nederland. Nu zijn het er zeshonderdduizend. Dat hebben we met overleg en diplomatie bereikt. De wet is ook veel strenger geworden. Er mogen bijvoorbeeld geen cosmeticaproeven meer worden gedaan.’ Maar er valt nog een wereld te winnen: ‘Het aantal apen waar proeven op uitgevoerd worden, is in 2004 met 83 procent toegenomen ten opzichte van 2003. We gaan minister Hoogervorst daar een brief over schrijven.’

Een brief, geen dreigbrief. Dat is vriendelijk, vergeleken met Groot-Brittannië. Daar slaat het Animal Liberation Front steeds wilder om zich heen, nu de universiteit van Oxford begonnen is met de bouw van een groot dierproeflaboratorium. ‘Niet alleen de universiteit, maar de hele stad kan ontwricht worden als de plannen niet in de ijskast gaan’, waarschuwt een ALF-woordvoerder. Iedere student, iedere docent en iedere conciërge is een legitiem doelwit, vindt de organisatie. En als geldschieters zich niet binnen een week distantiëren van Oxford, lopen ook zij gevaar.

Afgelopen zaterdag hielden voor- en tegenstanders van dierproeven protestmarsen door de universiteitsstad. Honderden agenten moesten de twee groepen uit elkaar houden. Voorstanders van dierproeven hebben zich sinds kort verenigd in ‘Pro-Test’, een actiegroep die vier weken geleden door een zestienjarige jongen is opgericht. De jongen is al met de dood bedreigd. In zijn huis is op last van de politie een panic button geïnstalleerd, voor het geval extremisten bij hem inbreken. (BB/HOP)