‘Om impasse te doorbreken: leerrechten per studiepunt’

Studenten zouden hun onderwijs niet per half jaar, maar per studiepunt moeten inkopen. Dat scheelt de instellingen veel administratie, denkt collegevoorzitter Theo Bovens van de Open Universiteit.

In de nieuwe wet op het hoger onderwijs, waar staatssecretaris Rutte aan werkt, krijgen studenten leerrechten waarmee zij telkens een half jaar studie kunnen ‘inkopen’. De bekostiging van de hogescholen en universiteiten loopt straks dus grotendeels via de student. De instellingen hebben kritiek op dit systeem, vooral omdat het voor veel extra administratie zou zorgen.
Als de leerrechten per studiepunt zouden lopen, scheelt dat volgens Bovens veel rompslomp. Alle behaalde studiepunten staan immers al netjes genoteerd: bij de instelling en bij de IB-Groep. Bovendien hebben de instellingen dan een extra stimulans om ervoor te zorgen dat studenten niet te lang over hun studie doen.

Het idee van Bovens is niet nieuw. Minister Hermans (VVD) heeft ermee geëxperimenteerd bij de bekostiging van de mkb-route in het hbo. Studenten konden in totaal twee studiejaren inkopen, vakken kiezen bij andere deelnemende hogescholen en studiepunten halen door relevante opdrachten in het bedrijfsleven te vervullen. Het experiment liep tot 2004, maar kwam niet echt van de grond omdat de samenwerking tussen de hogescholen moeizaam verliep en de ‘hbo-fraude’ roet in het eten gooide.
De Open Universiteit is warm voorstander van het idee achter de leerrechten. De instelling verzorgt hoofdzakelijk tweedekansonderwijs. Laatbloeiers kunnen alsnog instromen in het hoger onderwijs en dit dankzij het afstandonderwijs met werk combineren. De Tweede Kamer wil dat leerrechten onbeperkt houdbaar zijn en dat ze ook door ouderen kunnen worden verzilverd. (BB/HOP)