Rutte dreigt met studiekeuzewetgeving

De universiteiten krijgen van staatssecretaris Rutte tot eind mei de kans om tegemoet te komen aan de kwaliteitseisen die hij stelt aan de website studiekeuze123. Anders regelt hij de studiekeuzeinformatie bij wet. ‘En daar hebben instellingen geen belang bij.’

Dat zei Rutte tijdens een overleg met studentenbonden ISO en LSVb. Het is altijd de bedoeling geweest dat het hoger onderwijs zelf de keuzesite in zou richten. ‘Als dat niet lukt, is er in de Tweede Kamer voldoende draagvlak om de informatie-eisen in de wet te zetten. Ik ga dan geen rekening houden met de gevoeligheden van instellingen. Die hebben hun kans gehad.’
Vooral ISO-voorzitter Evelien van Roemburg maakt zich grote zorgen over de toekomst van de site die begin dit jaar online werd gezet. Volgens haar willen de universiteiten stoppen met de ontwikkeling totdat ze hebben bepaald hoe ze kunnen aansluiten bij het Duitse studiekeuzesysteem CHE.

Maar de staatssecretaris heeft net als de bonden geen zin om die uitkomst af te wachten. ‘Ik vind CHE een goed systeem, maar beoordelingen via die methodiek kunnen prima uit onze eigen databank worden gefilterd. Het lijkt me dus geen argument.’
VSNU-voorzitter Ed d’Hondt reageerde vorige week al op de commotie. Hij zei dat de universiteiten hun inhoudelijke afspraken zullen nakomen, maar denkt onder staatssecretaris Rutte niet tot een goede regeling te komen over het beheer van de studiekeuzesite.

Het is niet de eerste keer dat de universiteiten dwarsliggen bij de discussie over de site.
Omdat ze niet willen dat alle beschikbare data van opleidingen op het web werden gezet, is www.studiekeuze123.nl minder volledig dan de studentenbonden willen. Objectieve informatie van de instellingen over de hoeveelheid docenten per opleiding ontbreekt nu bijvoorbeeld, en ook het studierendement van de universitaire opleidingen is niet voorhanden.
Volgens het ISO en de staatssecretaris moet de website in de toekomst worden uitgebreid met informatie van de instellingen over studielast en loopbaankansen. Ook gegevens over de doorstroommogelijkheden naar masteropleidingen schieten nu nog tekort. De informatie zou bovendien in het Engels beschikbaar moeten komen. (TdO/HOP)