‘Tecgirls’ willen breken met vooroordelen

Om meer meiden in de techniek te krijgen, moet er worden gebroken met vooroordelen. ‘Je ziet op foto’s nog steeds mannen achter een frasetafel’, zegt Astrid. ‘Maar we werken er bijna nooit mee.’ Ook Avans Hogeschool moet die stereotypes in haar promotie loslaten.

Dat was de conclusie van een bijeenkomst van ‘Tecgirls’ die de Academie voor Techniek en Management afgelopen vrijdag organiseerde in Breda om meer meisjes enthousiast te maken voor een opleiding in de techniek. De opkomst was tekenend, slechts vijf meiden namen de moeite om mee te discussiëren, maar het gesprek leverde veel op. Grace Boldewijn, directeur van ingenieursbureau Bocari en initator van het landelijke Tecwoman, leidde de bijeenkomst.
‘Het beeld over techniek is fout’, zei ook Inge van de Laar die voor de Academie voor ICT & Media (AIM) in Breda onderzoek deed naar meiden en techniek. ‘Je ziet nog steeds mannen achter een computer. Laat de maatschappelijke relevantie van techniek zien. En laat meiden aan het woord.’

Liefde voor techniek begint in de vroege jeugd, menen de aanwezigen. Meisjes moeten al op de basisschool worden gestimuleerd. Ze moeten in ieder geval niet worden ontmoedigd, zoals vaak gebeurt, weten ze uit eigen ervaring. ‘Mijn leraar zei “techniek is toch niets voor jou”‘, zei Astrid, studente Milieugerichte Materiaaltechnologie in Tilburg. Toen ze mee wilde doen met Technika 10, een project om meisjes te laten kennismaken met techniek, werd ze te oud bevonden.
‘Het is een vicieuze cirkel’, zei Joli van Kruisdijk, docente bij de AIM en vroeger betrokken bij Technika 10. ‘Meiden die voor de pabo kiezen zijn vroeger zelf niet gestimuleerd om voor techniek te kiezen.’ En kunnen jonge meiden er dus ook niet enthousiast voor maken.
Het moet normaal worden voor meisjes om vrouwen in technische beroepen te zien, meenden de meiden. Dat kan door veel rolmodellen te tonen, bijvoorbeeld door aanwezig te zijn op Tina-dagen. En soapseries zouden een bijdrage kunnen leveren, door geen stereotypen te laten zien.
De Tecgirls die aanwezig waren hebben allemaal zelfstandig de keuze voor techniek gemaakt. Sommigen zelfs ondanks de tegenwerking. Inge van de Laar: ‘Meisjes die écht de techniek in willen, komen er ook.’

‘Rolmodel’ Grace Boldewijn was blij met de bijdragen. Zij verzamelt alle informatie voor een onderzoek naar meisjes en techniek. Die moeten uiteindelijk aanbevelingen opleveren voor het management van de technische academies over het aantrekkelijk maken van technische opleidingen voor meisjes. Via de website www.tecgirls kon al een enquête worden ingevuld over het onderwerp. 53 Meiden hadden hem ingevuld, maar slechts de vijf aanwezigen maken kans op een reis naar Suriname. (MvH)