Transparant deurbeleid moet discriminatie voorkomen

Een meerderheid van de jongeren in Den Bosch is aan de deur van een café wel eens geweigerd of heeft gezien dat er iemand niet binnenkwam. Dat blijkt uit een enquête die tweedejaarsstudenten Social Work onlangs hielden.

In opdracht van de gemeente Den Bosch en Stichting Basta, meldpunt voor discriminatie Brabant Noord, brengen de studenten discriminatie aan de horecadeur in kaart. Voor de enquête ondervroegen de studenten zeventig jongeren van Avans Hogeschool ’s-Hertogenbosch en Koning Willem I College. Daaruit bleek dat driekwart ooit wel eens geweigerd is of heeft gezien dat iemand de toegang werd ontzegd. De studenten enquêteerden autochtonen en allochtonen. Binnenkort houden de studenten nog een enquête. Dit keer vragen ze honderdvijftig studenten. ‘We vragen dan ook naar de reden waarom ze geweigerd zijn, welke kroeg het was en wanneer het is gebeurd’, zegt student Maciek Mikulski.

Met de uitslag van de enquêtes gaat de gemeente en Stichting Basta aan de slag met een transparant deurbeleid. Horecagelegenheden moeten hun huisregels wat betreft bijvoorbeeld kledingvoorschriften duidelijk maken. Op hun website of op een bord bij de deur. Zo komen bezoekers niet voor verrassingen te staan. ‘Als er regels zijn, kun je je daarop beroepen. Jongeren kunnen dan in ieder geval bewijzen dat er sprake is van discriminatie’, zegt Maciek.

Het transparante deurbeleid is nodig om discriminatie zo veel mogelijk te voorkomen. ‘Veel bezoekers zeggen te worden geweigerd vanwege hun huidskleur. Op zaterdagavond zijn er jongeren die op de Parade rotzooi trappen. Ze zijn kwaad, omdat ze nergens worden binnen gelaten. Over het algemeen zijn dat allochtone jongeren. Daar wil de gemeente nu iets aan gaan doen’, zegt student Verona Meulenmeesters.

De studenten moeten ervoor zorgen dat zoveel mogelijk jongeren op de hoogte zijn van dit transparante deurbeleid. Op scholen, bij de Stichting Marokkaanse Jongeren en Stichting Divers gaan ze presentaties geven. Daarnaast maken ze een website waar alle informatie over dit beleid te vinden is. Een tip voor jongeren die geweigerd worden: Ga niet in discussie met de portier, maar vraag naar de reden en maak er melding van op www.stichtingbasta.nl. (CB)