Franse regering trekt omstreden ontslagwet in

De demonstraties in Frankrijk lijken effect te hebben. President Chirac heeft vanmorgen het wetsartikel over het soepele ontslagrecht voor jongeren ingetrokken.
Volgens het communiqué van het Elysée is de beslissing genomen op voorstel van premier De Villepin en wordt die gesteund door een parlementaire meerderheid. Er komen andere maatregelen om laagopgeleide jongeren aan werk te helpen.

In een eerste verklaring erkent De Villepin dat hij wellicht te snel heeft gehandeld met zijn versoepeling van het ontslagrecht. ‘Gelet op de enorme jeugdwerkloosheid ben ik met een krachtige maatregel gekomen, die helaas niet door iedereen is begrepen.’ Er moet volgens hem een snelle oplossing voor de crisis komen. De onrust op de universiteiten en lycea brengt de examens in gevaar.
Vanmiddag vergaderen de organisaties van studenten en scholieren met de vakbonden over de nieuwe situatie. Dan moet blijken of er een eind komt aan de acties en stakingen. (HC/HOP)

Zie ook: Actuele links.