‘Geen traditionele toets meer voor taalonderwijs’

Geen cijfers meer voor Engels, maar feedback. Dat zou de prestaties van studenten kunnen verbeteren. Die suggestie doet docent Engels Harry de Vries in ‘The English Reference Kit for HBO students’, dat vorige week bij Wolters Noordhoff verscheen.

De docent bij de opleiding Management, Economie en Recht in Breda voelde de behoefte een nieuwe lesmethode te ontwikkelen omdat de aanpak van het onderwijs in vreemde talen te ver weg stond van het competentiegericht onderwijs waar de student nu mee te maken heeft. Tot nu toe konden docenten Engels gewoon hun eigen – ouderwetse – gang gaan, terwijl om hen heen allerlei vernieuwingen werden doorgevoerd.

Kern van de methode is: anders toetsen. En dus ook anders trainen. In zijn opzet worden de trainingen gekoppeld aan een onderwijsblok, zodat in de taallessen een inhoudelijke bijdrage wordt geleverd aan de andere vakken van het blok. Ook leert de student volgens De Vries beter Engels door feedback te krijgen in plaats van cijfers. De traditionele eindtoets verdwijnt dan.
Het voornaamste doel is dat een student de beoordeling van zijn prestaties als advies ervaart en daardoor zijn taalkennis en taalvaardigheid wil verbeteren. Via een portfolio moet de student vervolgens aantonen dat hij vooruitgang boekt. Het studieboek stipt aan hoe ze dat leerproces kunnen beheersen.

Voor docenten is een speciale docentenhandleiding, in het Nederlands, ontwikkeld. Daarin geeft De Vries handreikingen hoe een taalportfolio kan worden ingericht, hoe de docent een goede taalcoach kan worden en hoe hij ‘content-bases’ trainingen kan ontwikkelen. Bovendien kan hij gebruik maken van Language Portfolio Assistent, een softwareprogramma dat de docent veel werk uit handen neemt bij het geven van feedback. Door een database met kant-en-klare feedback hoeft hij alleen nog maar te verwijzen naar een van de honderd codes van klassieke missers.
Bij het boek hoort een website: www.referencekit.wolters.nl, die binnenkort online is. (MvH)