‘Scholieren beter helpen bij studiekeuze’

Eén op de zes scholieren moet voor een vervolgopleiding in de zorg kiezen, anders ontstaan daar grote knelpunten. Dat voorspelt de Raad voor Werk en Inkomen (RWI).

‘Het zou niet zo gek zijn om kinderen wat steviger te begeleiden bij hun studiekeuze’, zei RWI-voorzitter Jan van Zijl afgelopen maandag op BNR Nieuwsradio. ‘Ze moeten niet zomaar kiezen wat ze leuk vinden.’
Hij vindt bovendien dat er iets moet gebeuren aan het aanbod van hogescholen. ‘Ze hebben het idee dat ze leuke dingen moeten aanbieden om studenten te trekken. Als ze gewoon al die grappige opleidingen schrappen, dan worden kinderen vanzelf wel geduwd in de richting van studies waar een betere boterham mee te verdienen valt. Dwang is wel een heel groot woord, maar goede voorlichting en een kleiner aanbod zou hun kunnen helpen om een betere keuze te maken.’
Op dit moment kiest ongeveer één op de elf hbo-studenten voor een opleiding in de zorg. Hun aandeel moet meer dan verdubbelen, vindt de RWI. De jeugdwerkeloosheid ‘smelt als sneeuw voor de zon’, aldus Van Zijl, maar sommige vacatures dreigen daardoor lang onvervuld te blijven.

Van Zijl baseert zich op een arbeidsmarktanalyse die de RWI vorige week heeft gepubliceerd. Daaruit blijkt dat de arbeidsmarkt in de periode 2001-2005 sterk veranderde. De totale werkgelegenheid daalde, maar in de gezondheidszorg kwamen juist meer banen: ongeveer 40 duizend per jaar. (BB/HOP)