Na vijf jaar studeren heeft slechts een derde van de allochtonen het diploma op zak. Onder autochtonen is meer dan de helft in vijf jaar klaar. Staatssecretaris Rutte heeft 4,5 miljoen vrijgemaakt – waarvan 170 duizend euro voor Avans – om de kloof te dichten. Waar komt het verschil vandaan en wat moet er gebeuren?
Zeki Arslan, onderwijsspecialist van FORUM, instituut voor multiculturele ontwikkeling:
‘Het ligt volgens mij vooral aan de taalvaardigheid. Hogescholen denken dat het havo-eindexamen een garantie is voor een voldoende taalbeheersing, maar dat blijkt een enorme inschattingsfout. Het hbo moet investeren om dat taalniveau te verbeteren. Bovendien moeten hogescholen de studiekeuze veel beter begeleiden. Een open dag met wat foldertjes is niet voldoende. Allochtonen kiezen vaak voor een economische opleiding, want die lijkt financiële zekerheid te bieden. Maar weten ze wel goed wat het inhoudt?’
Ria Bronneman, hoofd educatie en minderheden van het Sociaal en Cultureel Planbureau:
‘Taalproblemen blijven doorzieken. Het “nieuwe leren” is voor allochtonen een extra handicap: je moet je taal tenslotte goed beheersen om in werkgroepen te discussiëren of zelfstandig portfolio’s te maken. Er zouden stevige bijspijkercursussen moeten komen, denk ik. Maar of taalachterstand de enige reden is, weten we niet. Het blijft speculeren.’
Jonathan Mijs, voorzitter van de Landelijke Studenten Vakbond:
‘Onderschat niet hoe belangrijk “sociaal kapitaal” is. Als je vader en moeder hebben gestudeerd, vertellen ze wat hoger onderwijs inhoudt, waar je op moet rekenen, wat je moet doen. Allochtonen komen vaker uit families waarin studeren niet gebruikelijk is en moeten alles zelf uitzoeken. Ze krijgen ook minder financiële steun van hun ouders en zijn bang om te lenen. Dus nemen ze een zware bijbaan en lopen ze studievertraging op. Verder hoor je vaak dat ze moeilijk een stageplek kunnen vinden en dat kan natuurlijk ook voor flinke vertraging zorgen.’
Abdelghani Chimal, student fysiotherapie aan de HvA en vice-voorzitter van studentenvereniging Khmisa in Amsterdam:
‘De allochtone studenten die ik ken studeren redelijk snel af. Ik heb zelf minder dan vier jaar nodig, omdat ik mijn stage in de zomervakantie doe. Ik ken wel veel allochtone studenten die een jaar stoppen om te werken en dan weer doorgaan. Ze moeten meestal alles zelf betalen: collegegeld, boeken, kamerhuur, enzovoorts. Ik niet, ik krijg gelukkig steun van mijn familie. Over hun taalvaardigheid kan ik weinig zeggen. Hun spreekvaardigheid is volgens mij wel in orde, maar ik lees hun werkstukken natuurlijk niet.’
Geri Bonhof, collegevoorzitter van de Hogeschool Utrecht:
‘Het heeft ook geen zin om alleen de taalvaardigheid bij te spijkeren. De kern van de zaak is dat we af moeten van het “achterstandsdenken” en diversiteit als rijkdom leren beschouwen. Van docent en student tot college van bestuur, iedereen moet aan zijn multiculturele competenties werken. De wereld globaliseert. Problemen met cultuurverschillen kom je ook tegen als je in China gaat werken.’ (BB/HOP)
(Lees meer nieuws en achtergronden over dit onderwerp in de papieren Punt die vandaag uitkomt)
Punt. Of had jij nog wat?