Wat doet een directeur van een academie nou de hele dag? Iris van Heesch, derdejaarsstudent Management, Economie & Recht in Den Bosch, is misschien wel een van de weinigen die dat weten. Ze liep een dagje mee met Titia Bredée, directeur van de Academie voor Management en Bestuur.
Naar aanleiding van een kort interview met de studente in Punt nr. 14 over de vraag of ze een topfunctie ambieert, nodigde de academiedirecteur haar uit om een dagje mee te lopen.
De studente had in dat interview gezegd dat ze later een topfunctie wilt in de marketing/communicatie. Het liefst in het bedrijfsleven, omdat ze vreest dat het bij de overheid er te bureaucratisch aan toe gaat. Ook zegt ze in datzelfde interview dat kinderen en een topbaan moeilijk te combineren zijn. ‘Een nogal ongenuanceerd beeld’, vindt Bredée. Daarom nodigde ze de studente uit eens te komen kijken.
Iris nam haar kans waar, want zo vaak gebeurt het niet dat een directeur je uitnodigt. ‘Ik was wel nieuwsgierig naar hoe de functie in elkaar steekt.’
Afgelopen maandag liep de studente met Bredée mee. Ze woonde vergaderingen bij en overleggen met docenten en andere directeuren. Ze was bij gesprekken waarin beslissingen moesten worden genomen. ‘Wat ik zo leuk vind aan haar functie, is dat Titia zelf kan beslissen wat ze delegeert en wat ze zelf doet. Andere personen namen als vanzelf dingen van haar over, waardoor haar werk uit handen wordt genomen en ze zich op andere zaken kan concentreren.’
Iris heeft een duidelijk beeld van de functie van directeur gekregen. ‘Samen met een groep beslist ze, maar zij is de sturende persoon en moet de koers die gevaren wordt in de gaten houden. Als het de verkeerde kant op dreigt te gaan, moet ze bijsturen en ingrijpen.’
De afwisseling in het werk sprak de studente aan. ‘Je weet ’s ochtends niet hoe je dag gaat verlopen. Ze heeft zoveel contacten met steeds andere mensen. Ze moet voor overleg naar de andere hogeschoollocaties of naar symposia, congressen.’
Iris ambieert na deze dag nog steeds een topfunctie, maar wel in het bedrijfsleven. Hoewel ze vindt dat het er op de hogeschool veel bedrijfskundiger aan toe gaat dan ze had verwacht. ‘Er wordt in termen van winst gesproken. Wat levert het op als we investeren. Ik dacht dat de hogeschool meer een non-profit instelling was.’
Maar Bredée heeft haar er niet van kunnen overtuigen dat kinderen en een topfunctie goed te combineren zijn. ‘Dat Titia goede opvang heeft geregeld voor haar twee kinderen, daarvan ben ik wel overtuigd, maar of ik het zelf zou willen, is nog de vraag. Kinderen zijn maar één keer jong en ik wil daar van genieten.’
Het liefst wil ze als ze kinderen heeft parttime of freelance gaan werken. ‘Maar dat moet natuurlijk wel kunnen. Je moet wel een partner hebben die genoeg verdient. Het is een afweging die ik later opnieuw moet maken. Ik weet namelijk nog niet hoe mijn toekomst eruit ziet.’ (CB)
Punt. Of had jij nog wat?