HBO-Rechtenstudent aantrekkelijk voor bedrijven

Randstad wil ze een tweejarig contract aanbieden en ook andere bedrijven zijn enthousiast over studenten HBO-Rechten, bleek tijdens de mini-bedrijvendag vanmorgen. Er is een nadeel: de meeste studenten willen doorstuderen.

De mini-bedrijvendag werd in het Grand Café van de locatie Den Bosch georganiseerd door de Juridische Hogeschool en Randstad Uitzendbureau. Behalve Randstad waren het Juridisch Loket en de Groep Gerechtsdeurwaarders Nederland (GGN) vertegenwoordigd. Beide bedrijven hebben al ervaringen met studenten HBO-Rechten, en allebei zijn ze razendenthousiast over het nieuwe arbeidspotentieel. ‘HBO-Rechten sluit supergoed aan op het werk’, zegt Mies-Lohmann van het Juridisch Loket. ‘Beter nog dan de opleiding Sociaal Juridische Dienstverlening, die worden toch meer opgeleid als maatschappelijk hulpverlener. Ik zou iedereen zo een baan willen aanbieden’, voegt ze toe. Ware het niet dat er momenteel geen vacatures zijn. Maar dat kan binnen een halfjaar weer anders zijn, zegt haar collega.
Ook Iwein van Damme, personeelsfunctionaris van GGN, is positief. Hij heeft wél een vacature in de aanbieding. Maar de meeste studenten zijn geïnteresseerd in een parttime-functie of bijbaantje. ‘We hebben ook een avondploeg, waarin studenten zitten die debiteuren moeten nabellen.’

Mede-organisator Randstad geeft aan dat bedrijven waarmee zij werken zeer geïnteresseerd zijn in de afgestudeerden. Zij gaat zelfs een nieuwe poot opzetten: Randstad Legal. Het profiel van de HBO-rechten student blijkt precies te passen in die voor juridisch medewerkers van verschillende overheidsinstellingen en bedrijven. Bovendien is het financieel aantrekkelijker voor deze bedrijven om een hbo’er aan te nemen dan een academicus.
De studenten zelf weten echter nog niet zo goed wat ze willen. Laura Koppenaal en Kirsten van Rijs zoeken een baan die ze eventueel willen combineren met een vervolgstudie. ‘Randstad biedt dat aan. Dat is wellicht een optie.’ Pieter Driessen en Jaap Nijenhuis weten het wel, zij gaan verder studeren aan de Universiteit van Tilburg. ‘Voor de erkenning, voor de mogelijkheden en – eerlijk is eerlijk – voor het geld.’
Jammer, vinden de vertegenwoordigers van de bedrijven. ‘Op een of andere manier zijn studenten zich nog niet genoeg bewust van hun potenties.’ Maar Mies-Lohmann heeft voor het Juridisch Loket zelfs liever hbo’ers. ‘Iemand die van de universiteit komt moet de praktijk nog leren. Een hbo’er heeft al van alles gehad.’ (MvH)