Hoger onderwijs krijgt extra miljoenen

Het hoger onderwijs krijgt vanaf 2010 structureel 173 miljoen euro extra. Dat blijkt uit de nieuwe voorjaarsnota.
Het kabinet heeft vertrouwen in de economische ontwikkelingen. Tot 2010 gaat de begroting in stappen omhoog, te beginnen met 43 miljoen in 2007. Staatssecretaris Rutte wil het geld vooral gebruiken om het rendement te verbeteren en excellent onderwijs te stimuleren. Over de precieze besteding volgt nog overleg met de hogescholen en universiteiten.

Volgens het ministerie is meer dan één op de vijf studenten ‘gedreven’: zij besteden voldoende tijd aan hun studie en hun voortgang is goed. Rutte wil graag dat de instellingen voor zulke studenten intensievere studies en meer contacturen aanbieden.
Aan de andere kant van het spectrum bevinden zich de uitvallers. Na tien jaar verlaat ruim een derde van de studenten het hoger onderwijs zonder diploma. Nog niet de helft van alle studenten rond zijn opleiding in vier jaar af. Zonde, vindt Rutte. Zo blijft het aandeel hoogopgeleiden in de beroepsbevolking relatief laag, terwijl de kenniseconomie juist staat te springen om hoogopgeleiden.
Het extra geld komt boven op de drie miljard euro die jaarlijkse naar het hoger onderwijs gaat. (BB/HOP)