‘In mijn dorp houden mannen niet van onafhankelijke vrouwen’

Met weinig middelen toch een onderneming starten. Niet in Nederland, maar in een dorpje in Kenia, waar de allerarmsten door microkrediet een onafhankelijk bestaan opbouwen. De Keniaanse Anne Akello Owuor gaf er vanmiddag een hoorcollege over aan studenten Management, Economie & Recht in Den Bosch.

Negen jaar geleden is Anne Akello Owuor al begonnen met de microkredieten voor vrouwengroepen en pas sinds vorig jaar werpt het zijn vruchten af. Het is een lange en heftige strijd geweest, vertelt ze aan de grote groep studenten. Er moesten veel barrières worden overwonnen, maar nu is ze blij, want het dorp boekt vooruitgang.
Owuar is in Kenia lokaal projectleider van de stichting LoBaDe (Local Based Development). Deze stichting houdt zich bezig met kleinschalige ontwikkelingssamenwerking in een aantal regio’s in Kenia en werkt nauw samen met lokale mensen.
In Kampi Ya Samaki, het dorp van Owuor, hebben vrouwen zich georganiseerd in vrouwengroepen. Wekelijks komen ze bij elkaar en doen ze wat geld in de pot. Met dat geld en met een lening van stichting LoBaDe financieren ze kleine bedrijfjes. In het dorp zijn nu ondernemingen in kleding, sieraden, manden en honing. Er is een klein winkeltje en er zijn vrouwen die kippen houden en de eieren verkopen. De producten worden door de dorpelingen gekocht.

De Keniaanse is gekleed in een turquoise jurk met gouden borduursel. Haar hoofd is getooid met dezelfde stof. De jurk is een prachtig voorbeeld van de kleding die in het dorp wordt gemaakt.
De groep is muisstil als ze vertelt over de omstandigheden waarin de dorpelingen leven. Er is nauwelijks infrastructuur, de dichtstbijzijnde stad ligt 180 kilometer verderop. Voor water moeten de vrouwen een kilometer lopen, communiceren gebeurt per brief, die er veertien dagen over doet om op de plaats van bestemming is en de meeste mensen zijn niet naar school geweest en kunnen niet lezen en schrijven.
Bij de mannen is nog veel weerstand tegen de ondernemingen van vrouwen. ‘Ze houden niet van onafhankelijke vrouwen. Ze willen niet dat ze geld hebben. Als vrouwen geld hebben verstoppen ze dat, want mannen pakken het af. Als getrouwde vrouw heb je geen recht van spreken. Je mag mannen geen advies geven en hebt geen zeggenschap over het verloop van de dag of over de toekomst. Daarom ben ik niet getrouwd.’
Mannen doen volgens haar niet veel meer dan ’s ochtends de schapen naar een wei brengen en ’s avonds weer ophalen. In de tussentijd praten ze met andere mannen.

Het hoorcollege is een onderdeel van het vierde blok dat gaat over het starten van een onderneming. Omdat de opleiding Management, Economie & Recht het thema in een breder kader wil plaatsen, is het gastcollege georganiseerd. De Keniaanse, die ook lid is van de Derde Kamer, blijft een maand in Nederland. Ze neemt deel aan een conferentie van de Derde Kamer, waar ze lid van is. De Derde Kamer zoekt naar oplossingen voor armoede in de wereld. Ze bedenkt voorstellen om het beleid voor internationale samenwerking te verbeteren en debatteert met politici uit de Tweede Kamer. (CB)