Terug naar overzicht

Taaknormering voor docenten beperkend of niet?

Prima dat er nu een uniforme taaknormering is voor docenten, zodat er helderheid is over hoeveel uren docenten voor verschillende taken kwijt zijn. Maar hoe dwingend is het? Dat vroeg de academieraad van de Academie voor Algemeen en Financieel Management (AAFM) gisteren aan de academiedirectie.

De docentleden van de raad wilden weten of opleidingsteams kunnen afwijken van het ‘taakbelastingsbeleid’, als zij onderbouwen waarom zij dat willen. Directeur Harrie van Beek zei dat dat niet de bedoeling is van het beleid. Met name de normering voor de onderwijstaken zou moeten vastliggen, vindt hij. ‘We willen juist uniformiteit in taakbelasting, zodat binnen de vier opleidingen van de AAFM identieke taken identiek beloond worden.’ Volgens hem is dat belangrijk omdat de opleiding nu de roostering en de inzet van personeel niet ‘in control’ heeft. Een heldere taaknormering moet daar verbetering in brengen. Als dat gelukt is, kan volgens de directeur altijd nog worden gekeken naar andere mogelijkheden.
In het taakbelastingsbeleid van de academie staat hoeveel uren docenten per taak kwijt zijn. Voor het nakijken van een scriptie staat bijvoorbeeld twintig minuten, voor een college staat een uur voorbereidingstijd. Ook voor coördinerende taken en andere bezigheden liggen de tijden vast.
De docenten bleven tijdens de vergadering volhouden dat zij uitzonderingen nodig achten, omdat niet alle vakken bijvoorbeeld even zwaar zijn. Volgens Van Beek kun je in bepaalde gevallen misschien best ergens méér uren voor berekenen, maar dan moet er elders wat af, want ‘de taart die verdeeld moet worden, blijft hetzelfde’.
De directie en raad hebben afgesproken zich nog nader te beraden. Bij de volgende vergadering op 16 mei besluit de raad waarschijnlijk of ze wel of niet instemmen met het plan. (PM)

Meer lezen?