Bruins nieuwe staatssecretaris hoger onderwijs

VVD’er Bruno Bruins wordt de nieuwe staatssecretaris van OCW. Bruins was twaalf jaar lang actief in de gemeentepolitiek. In Den Haag was hij wethouder van verkeer en loco-burgemeester.
Dat heeft de Rijksvoorlichtingsdienst vandaag bevestigd. Bruins wordt donderdag beëdigd. Mark Rutte treedt morgen terug als staatssecretaris van OCW. Hij gaat de VVD-fractie in de Tweede Kamer aanvoeren.

Bruins had de politiek na de gemeenteraadsverkiezingen in maart verlaten om voorzitter te worden van veilig-verkeersorganisatie 3VO. In Den Haag was hij als wethouder verantwoordelijk voor de voltooiing van de miljoenen verslindende tramtunnel door het centrum van de stad. Hij wordt na Mark Rutte en Annette Nijs de derde staatssecretaris op hoger onderwijs voor dit kabinet. Het is de bedoeling dat hij de vorige week gepresenteerde wet op het hoger onderwijs en onderzoek nog voor de verkiezingen in mei 2007 door het parlement krijgt.

Op een warm onthaal hoeft Bruins niet te rekenen. Hogescholen en universiteiten lieten eind vorige week al weten geen behoefte te hebben aan een ’tussenpaus’. Gelet op de korte regeerperiode die nog rest tot de verkiezingen in 2007 zou het alleen maar gaan om iemand die op de winkel past. Minister Van der Hoeven had het best alleen afgekund.

Meester doctorandus B. J. Bruins is geboren in 1963. Hij studeerde Nederlands recht en bestuurskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij geldt als een gepassioneerde muziekliefhebber. Zijn favoriete boek is Oblomov van Gontsjarev. (TdO/HOP)