Gecontraïndiceerd of gecontra-indiceerd?

Vanaf komend schooljaar moet iedereen eraan geloven: de nieuwe spelling. Vanaf 1 augustus zijn overheidsinstellingen verplicht die te gebruiken. Maar wat is het nou: gecontraïndiceerd of gecontra-indiceerd?

En hoe zit het met de tussen-n? Waarom is het drinkebroer (zonder tussen-n) en dronkenschap (met tussen-n)?

Om de nieuwe spelling onder de knie te krijgen, organiseerde Avans-medewerker Astrid Damen een workshop, die op twee locaties werd gehouden. Ongeveer dertig medewerkers, vooral van de Diensteenheid Marketing, Communicatie en Studentenzaken, pijnigden op 22 juni in Breda en op 26 juni in Den Bosch hun hersenen.
Na uitleg over de theorie volgde telkens een oefening. Het viel niet mee om die te maken. Drinkebroer is zonder tussen-n, dronkenschap mét. In het eerste geval is het duidelijk: bij een woord dat een samenstelling is van twee woorden, vraag je jezelf af of het eerste deel een zelfstandig naamwoord is. Als het antwoord ‘nee’ is, dan is er geen tussen-n. En bij dronkenschap dan? ‘”Dronken” is al een woord op zich, daar ga je dan niet de “n” afhalen’, legt Damen uit.
Nog zo’n hoofdbreker: een afleiding met een voorvoegsel van Latijnse en Griekse oorsprong wordt gezien als een samenstelling. Het Latijns of Griekse voorvoegsel zit aan het woord vast. Dus schrijf je vicevoorzitter en coauteur. Als de klinkers botsen, schrijf je er een streepje tussen. Als gevolg hiervan – en dat staat wat gek – wordt het gecontra-indiceerd en niet gecontraïndiceerd (dat zou alleen bij een afgeleid woord gebeuren – zoals geërfd-, maar dat is hier niet het geval).
De deelnemers hadden er vaak moeite mee en er werd levendig gediscussieerd over de regels. Damen legde uit dat sommige regels voor ons niet logisch lijken, maar dat dat komt doordat de nieuwe spelling tot stand is gekomen na overleg tussen taalbonden uit Nederland, België en de Nederlandse Antillen.
Een troost: er is altijd nog het Groene Boekje. (PM)