Kraakverbod stelt weinig voor

Het kraken van panden wordt in alle gevallen strafbaar, ook na een jaar leegstand. Maar de kraakbeweging hoeft haar vlag nog niet te strijken.

Het komende verbod op kraken mag niet leiden tot grotere leegstand van onroerend goed of extra drukte bij het Openbaar Ministerie. Dat hebben minister Donner van justitie en minister Dekker van volkshuisvesting in een brief aan de Tweede Kamer geschreven. Toch willen ze een wetswijziging doorvoeren.
Eigenaren van vastgoed moeten ‘alles in het werk stellen om kraken te voorkomen’, vinden de ministers. Ze denken aan tijdelijk verhuur of de inzet van antikraakwachten. Justitie zal niet snel tegen krakers in actie komen zonder zulke maatregelen van de eigenaar. De overheid start na de wetswijzigingen een voorlichtingscampagne om eigenaren daarop te wijzen.

De veranderingen zijn niet schokkend. Kraken is immers al aan regels gebonden. De krakers zijn bijvoorbeeld strafbaar als het betreffende pand minder dan een jaar leegstond. Die periode van een jaar wordt nu uit de wet geschrapt: ze zijn te allen tijde strafbaar. Maar verder veranderen de criteria voor uitzetting niet. Als een eigenaar de krakers wil laten vertrekken, moet hij momenteel een civielrechtelijke procedure starten. Straks kan het ook een strafrechtelijke zijn en dan gaat het allemaal wat vlotter – mits justitie zin heeft om mee te werken.
Kraken voorziet slechts voor een paar honderd studenten in woonruimte, denkt Jonathan Mijs, voorzitter van de Landelijke Studenten Vakbond. ‘Maar de dreiging van kraken heeft een heel positief effect op de markt. Ik maak me daarom wel een beetje zorgen om de wetswijziging. De nieuwe wet is een wapen waar rare beleidsmakers iets mee zouden kunnen. Maar in de praktijk heeft hij waarschijnlijk weinig effect, want de grote steden zijn erop tegen. Niemand heeft zin om dit uit te gaan voeren.’

Ad Hoc Beheer, een bedrijf dat veel studenten aan tijdelijk onderdak helpt, wordt niet warm of koud van de nieuwe wet. Algemeen directeur Claudia Duinisveld: ‘Wij beheren panden tegen leegstandsrisico’s. Vandalen kunnen een pand ook voor één avond gebruiken om een feest te geven. Dat is ook een risico. Dan krijg je ze er wel uit, maar moet je kijken wat voor schade je hebt. Daar verandert de nieuwe wet weinig aan.’ (BB/HOP)