Mba Avans+ worstelt met imago

Werkgevers hebben geen hoge pet op van de masteropleiding in business administration (mba) die Avans+, de commerciële poot van Avans Hogeschool, verzorgt. Dat blijkt uit het tweejarige mba-onderzoek van Intermediair.
Het diploma van de Bredase opleiding krijgt van de ondervraagde werkgevers en recruiters een waardering van 3,45 op een schaal van 0 tot 10. Dat cijfer is het gemiddelde van een oordeel over de invloed van het diploma op de carrière van de afgestudeerde en over het imago van het diploma op de arbeidsmarkt. Beide oordelen vallen fors lager uit dan in het vorige onderzoek twee jaar geleden.
Fred Verbeek van de Universiteit van Amsterdam, die het onderzoek uitvoerde, tekent aan dat de nieuwe naam van Avans+ de scores waarschijnlijk negatief heeft beïnvloed. Onder de naam Avans+ werden in 2004 na een tumultueuze periode de opleidingen van Hogeschool Brabant Bedrijfsopleidingen in Breda en Knowlegde Services in den Bosch voortgezet. Het mba-programma was een erfenis van HBB.

De mba-afgestudeerden zelf zijn heel wat positiever over Avans+. Zij geven voor de kwaliteit een 8,06. Voor de positie op de ranglijst helpt dat echter niet, want er lijken geen ontevreden mba-afgestudeerden te bestaan. Het fraai ogende Bredase oordeel is het op één na laagste. Ook het oordeel over de ‘arbeidsmarktrelevantie’ van het diploma (5,86) scoort onder het gemiddelde.
Al met al is het eindoordeel van de Bredase afgestudeerden (6,96) het laagste.

Het gemiddelde van de waarderingen van werkgevers en afgestudeerden (5,20) doet de mba-opleiding van Avans+ op de laatste plek van de achttien onderzochte opleidingen in Nederland en België belanden.

Best gewaardeerde mba-opleiding is RSM Erasmus University met het eindcijfer 7,71. Die opleiding kreeg het hoogste cijfer van de werkgevers en recruiters: 7,63. Het Tilburgse Tias wordt door de afgestudeerden met een 8,47 als beste beoordeeld. (FG)