Opkomst hbo-verkiezingen opnieuw bedroevend

De belangstelling onder studenten voor medezeggenschap op hogescholen was ook dit jaar nagenoeg nihil. De Hogeschool Utrecht bijvoorbeeld kende een opkomst van slechts één procent. Met een opkomst van 1,7 procent deed Avans Hogeschool het niet veel beter.

Ook bij andere grote hogescholen halen studenten hun neus op voor medezeggenschap: bij de Hogeschool van Amsterdam nam slechts drie procent van de studenten de moeite om te stemmen. Maar daar waren tenminste nog verkiezingen: bij de Hogeschool Inholland meldden zich niet eens voldoende kandidaten om verkiezingen te houden. Er waren precies genoeg studenten om het aantal zetels te vullen. Bij Fontys stemde 2,4 procent.

De Hogeschool Rotterdam houdt pas dit najaar verkiezingen. Maar ook hier worden geen wonderen verwacht. ‘Het ging hier eind vorig jaar om opkomsten van tussen de drie en de zeven procent, afhankelijk van de afdeling’, zegt een woordvoerder. ‘Bedroevend dus. Toch was de opkomst een stuk beter dan in 2004, omdat we de stemmingen voor het eerst hadden gedigitaliseerd.’

Vorige maand werd duidelijk dat de opkomst voor studentenverkiezingen bij universiteiten in de lift zit. Daar was de opkomst gemiddeld 26,5 procent. Absolute uitschieter in deze verkiezingsronde was de Rijksuniversiteit Groningen met een opkomst van ongeveer veertig procent. Studentenbonden ISO en LSVb juichten dat ‘medezeggenschap leeft’ op universiteit en hogeschool. Die conclusie blijkt voor het hbo voorbarig.(TdO/HOP)