Rutte stelt uitbreiding Edulab in gebruik

Een van de laatste officiële handelingen van Mark Rutte als staatssecretaris van Onderwijs staat vanmiddag op de rol. In Veghel opent hij de vernieuwde opleidingsruimte van Edulab. De voorziening is het product van samenwerking tussen bedrijfsleven en onderwijsinstellingen, waaronder Avans Hogeschool.

Bij Edulab kunnen leerlingen en studenten van technische opleidingen terecht voor stages en studieprojecten op het gebied van procestechnniek. Trots van het lab is de procesinstallatie, die het bedrijf Actemium met hulp van afstudeerders van diverse onderwijsinstellingen heeft ontwikkeld. Het is een installatie op ware grootte die alleen afwijkt van de industriële praktijk door het ontbreken van een echt eindproduct. Het productieproces in de installatie wordt gesimuleerd met water.
Doorgaans antwoordt Peter van den Berg van Actemium op de vraag wat het ding nu eigenlijk maakt met een knipoog dat er ‘watergranulaat’ uitkomt. Maar, zo verzekert hij, de installatie is ‘full size’, zoals je hem in de industrie zou kunnen aantreffen.
Voor leken die niet precies weten wat een procesinstallatie doet heeft hij een andere beeld. ‘Je hebt assemblage: armen en benen. En je hebt procesindustrie: potten en pannen.’ Voor de tweede soort heb je procesinstallaties nodig. De automatisering van de besturing maakt een groot deel van de ontwikkeling en van de opleiding in Edulab uit.
Avans Hogeschool is – naast de TU Eindhoven, andere hogescholen en ROC’s – nauw bij het project betrokken. Lector Joannes Colette en docent industriële automatisering Martin Rodenburg ontwikkelen onderwijsprogramma’s voor Edulab.

Bij de ingebruikname vanmiddag treden naast de staatssecretaris ook Jan Kamminga, voorzitter van de werkgeversorganisatie FME-CWM, en Frans van Kalmthout, lid van de Raad van Bestuur van Avans Hogeschool, op. (FG)