Social Work wil les multimediaal aanbieden

Weg met boeken, maar leren via videocasussen. Via blackboard, waar je maar wilt. Eerstejaarsstudenten Social Work moeten vanaf komend studiejaar multimediaal onderwijs kunnen volgen.
De opleiding wil in september starten met een pilot rondom ‘opvoedingsvraagstukken’. Daarin krijgen de studenten thema’s voorgelegd als internaliserend gedrag, externaliserend gedrag, gezin en verstandelijke handicap, en verwaarlozing en mishandeling. Maar informatie uit het boek wordt op internet aangevuld met videocasussen, extra teksten en vragen. Dit alles moet via blackboard op te vragen zijn.

Docent Gerard Latjes is erg enthousiast over de multimedia-aanpak. ‘Zeker op het gebied van Sociale Studies is dit interessant. Een techniekstudent kun je bij wijze van spreken nog een soldeerbout geven om hem op die manier met de praktijk kennis laten maken. Een student Sociale Studies kun je niet op een groep cliënten afsturen en zeggen ‘doe er maar iets mee’. Door de filmpjes kunnen ze wel zicht op de situatie krijgen.
Het grote voordeel is dat het niet meer zelf hoeft te worden gemaakt, de digitale leermiddelen zijn namelijk ontwikkeld HB uitgeverij. Zij hebben daarvoor speciale bureau’s ingeschakeld. ‘De problematiek wordt nagespeeld door acteurs’, zegt Peter Smit manager marketing en verkoop van de uitgeverij. ‘Daaromheen zit de basale theorie.’
Bovendien kan de docent een eigen invulling geven aan de e-learning omgeving. Hij kan de hoofdstukken anders indelen, maar ook zelf informatie toevoegen. Smit: ‘Als een docent er via Blackboard een toets aan wil koppelen, kan dat.’

Het enige struikelblok kunnen problemen met de infrastructuur zijn. Studenten moeten namelijk betalen voor het materiaal dat ze één jaar kunnen gebruiken. Om aan te tonen dat hij heeft betaalt, zal een student moeten inloggen. Dat de student voor het materiaal moet betalen, vindt Latjes niet raar. ‘De student moet ook boeken kopen’, benadrukt hij, ‘nu koopt hij AV-materiaal.’ De prijzen zijn volgens de uitgeverij vergelijkbaar met die van een boek. (MvH)