Studiekeuze123 gaat internationaal

Nederlandse en Vlaamse universiteiten en hogescholen gaan onderzoeken hoe ze bij het Duitse CHE-rankingsysteem kunnen aanhaken. Ook zal de Nederlandse website studiekeuze123.nl in het Engels worden vertaald.
Dat bleek vorige week tijdens een seminar over ranking van opleidingen. Beide initiatieven maken de variatie in kwaliteit van het Nederlandse hoger onderwijs beter zichtbaar voor buitenlandse studenten.

De Vlaamse minister van onderwijs Frank Vandenbroucke kondigde de ‘pilot’ van de Nederlandse en Vlaamse universiteiten aan. Bij de Europese Commissie ligt een aanvraag voor subsidie. Frans de Vijlder, kwartiermaker van studiekeuze123, meldde de Engelse vertaling van de database met studiekeuze-informatie.

Eerder leek het erop dat het Twentse Center for Higher Education Policy Studies (CHEPS) de Nederlandse SKI-database wilde negeren om rechtstreeks met CHE in zee te gaan. Dat was een ‘misverstand’, zegt CHEPS-professor Marijk van der Wende nu: ‘Studiekeuze123 blijft, we praten over 456. We willen uitbouwen.’
De mogelijke aansluiting bij CHE vergt enige afstemming. Het Nederlandse systeem beschikt momenteel over informatie die de Duitsers niet hebben. Zo kunnen scholieren bijvoorbeeld per studie zien wat de perspectieven op arbeidsmarkt zijn. Omgekeerd biedt het Duitse CHE-systeem op andere punten meer informatie, zoals de hoeveelheid stafleden per student.
Het grootste verschil is de hoeveelheid beoordeelde opleidingen. CHE streeft geen volledigheid na. In de laatste versie zijn 35 studierichtingen vergeleken, waar ongeveer driekwart van het totale aantal Duitse studenten in terechtkomt. Een kleine studie als Franse taal & letterkunde staat er niet tussen. De Nederlandse SKI-database, die ten grondslag ligt aan de website www.studiekeuze123.nl en de Keuzegids Hoger Onderwijs, bestrijkt daarentegen vrijwel alle bachelor- en masteropleidingen. Kleine opleidingen worden soms per instelling ‘gebundeld’ vergeleken.

Op het seminar bleek dat de Duitsers niet van plan zijn om meer studies in de CHE-ranking op te nemen. Wat er dan moet gebeuren met de kleinere studies als Nederland meedoet, is voer voor onderhandelaars. Franse taal & letterkunde zou natuurlijk opgenomen kunnen worden in de internationale ranglijst, maar eindigt dan altijd bovenaan. Een alternatief is dat zulke kleine opleidingen helemaal buiten de internationale vergelijkingen blijven.

In ieder geval zal er geen informatie uit de Nederlandse database worden weggegooid en de huidige studiekeuzewebsite blijft in de lucht. Een maand geleden hebben universiteiten, hogescholen, studentenbonden en overheid een akkoord gesloten om voor de database en de website meer informatie beschikbaar te stellen, zoals de ‘begeleidingsintensiteit’ per student. (BB/HOP)