Weer verbod in Utrecht

De Universiteit Utrecht doet opnieuw van zich spreken. Het voormalige Debye-instituut voor fysica en chemie van nanomaterialen mag geen boekje uitbrengen met haar eigen visie op het vermeende oorlogsverleden van Nobelprijswinnaar Peter Debye.
Dat meldt de Volkskrant vandaag. De Universiteit Utrecht besloot in februari dat het instituut een andere naam moest krijgen. Debye was fout in de oorlog, had historicus Sybe Rispens geschreven, wat voor de universiteit reden was om de naam van de voormalige Utrechtse hoogleraar niet meer in ere te houden. Om dezelfde reden is in Maastricht een prijs van naam veranderd.
Onzorgvuldig, vindt managing director Gijs van Ginkel van het voormalige Debye Instituut. Hij spreekt van ‘een bestuurlijke dwaling’. Het besluit is snel genomen, zonder enig nader onderzoek. De aanpak was ‘een universiteit onwaardig’. In het boekje levert hij kritiek op de besluitvorming.
Een persoonlijke interpretatie staat iedereen vrij, zegt een woordvoerder, ‘maar een uitgave van een instituut dat onderdeel is van de universiteit mag niet een besluit aanvallen dat de universiteit heeft genomen. Daar zijn de auteurs nu mee akkoord gegaan.’

Wetenschappelijk directeur Leo Jenneskens is volgens de Volkskrant persoonlijk berispt om het boekje. Rondgestuurde exemplaren moeten worden teruggehaald. De universiteit en het instituut zijn overeengekomen dat alleen de in het boekje opgenomen literatuurstudie naar de originele bronnen uit de periode 1935-1945 gepubliceerd mag worden. (BB/HOP)