‘Hbo-fraude’ blijkt geen fraude: kabinet repareert wet

Voor buitenlandse studenten aan wie Nederlandse universiteiten en hogescholen in hun eigen land onderwijs geven, wordt geen overheidsbekostiging meer ter beschikking gesteld. Staatssecretaris Bruins gaat dit in een noodwet regelen. Aanleiding is een uitspraak van de Raad van State eerder deze maand die uitwees dat de Christelijke Hogeschool Nederland de wet niet heeft overtreden door dergelijke studenten voor bekostiging op te voeren.
Volgens Bruins is het nooit de bedoeling geweest dat bekostiging voor het hoger onderwijs ten goede zou komen aan buitenlandse studenten die in eigen land onderwijs genieten van Nederlandse universiteiten en hogescholen.
Veel instellingen zijn in de afgelopen jaren gaan procederen tegen terugvorderingen van het ministerie omdat naar hun mening de wet deze bekostiging toestond. Volgens de instellingen wist het ministerie altijd van de hoed en de rand, en heeft het dergelijke constructies in het verleden zelfs bevorderd. Zij verwijten het ministerie de bekostigingswetgeving zelf te hebben laten verslonzen.

In eerdere zaken werd al duidelijk dat de instellingen niet kon worden verweten dat ze studenten voor bekostiging in aanmerking lieten komen die mogelijk niet de bedoeling hadden het einddiploma te behalen. Volgens de commissie Schutte, die de ‘hbo-fraude’ onderzocht, moest het de bedoeling zijn dat een student zijn studie zou afronden om voor bekostiging in aanmerking te komen.

Toen in 2002 de affaire van de ‘hbo-fraude’ ontstond, speelde de toenmalige minister Loek Hermans (VVD) de bal naar de instellingen door hen van fraude te beschuldigen. Hij diende zelfs een strafklacht bij het Openbaar Ministerie in tegen diverse hogescholen, waaronder de Hogeschool Brabant in Breda. Het OM zette uiteindelijk alleen een zaak tegen twee functionarissen van de voormalige Hogeschool IJselland (nu Saxion Deventer) door wegens vervalsing van handtekeningen. Door vormfouten gingen de twee voor de rechtbank vrijuit. Het OM heeft daartegen beroep aangetekend.
De Nhtv Internationale Hogeschool in Breda werd onlangs in het ongelijk gesteld in een bezwaar tegen een terugvordering. Daarin ging het om masterstudenten die als propedeusestudenten waren opgevoerd. Dat is wel in strijd met de wet, oordeelde de rechter. (FG)

(Bijgewerkt 20-08-06 22.30 uur)