Hbo pronkt soms onterecht met keurmerk

Sommige hbo-instellingen werven studenten voor opleidingen die geen keurmerk van accreditatieorganisatie NVAO hebben. Met halve waarheden en leugens doen ze alsof ze erkend zijn.

De NCOI (‘grootste erkende opleider voor werkend Nederland’) biedt op haar website vierenveertig hbo-bacheloropleidingen aan, terwijl de hogeschool er maar voor drie accreditatie heeft. Facilitair management en psychologie hebben bijvoorbeeld geen keurmerk van de NVAO, maar ze worden wel apart aangeboden. De commerciële hogeschool spreekt zelf van een ‘misverstand’ over de status van afstudeervarianten.
Afstudeervarianten zijn wettelijk toegestaan, zegt woordvoerder IJda van den Hout van de NVAO. ‘Maar dan moet je ze niet opvoeren als afzonderlijk door de NVAO geaccrediteerde opleidingen. En zeker niet zeggen dat de hele instelling door ons is geaccrediteerd, want dat kan helemaal niet. Wij beoordelen alleen opleidingen, geen instellingen.’

NCOI gaat niet als enige over de schreef. Ook HBO Nederland wierf tot half augustus studenten voor vijf opleidingen zonder NVAO-goedkeuring. Na vragen van het Hoger Onderwijs Persbureau is de website direct aangepast. Volgens de nieuwe wervingstekst van de hogeschool zijn er eigenlijk maar drie ‘majors’. ‘Nadere informatie over de minoren volgt nog’, staat er nu. Het collegejaar is al bijna begonnen.
Een Engelstalige bacheloropleiding ‘international business administration’ van Wittenborg University wacht nog op accreditatie. De instelling is kennelijk ongeduldig en zet een halve waarheid op haar website: de opleiding zou zijn goedgekeurd door het Netherlands Quality Agency. De NQA is één van de rapporteurs aan de NVAO en heeft positief geoordeeld over de opleiding, maar kan niet zelfstandig accreditatie verlenen.

Niet alleen particuliere instellingen lijken zich schuldig te maken aan misleiding. Volgens studentenbond ISO speelt een vergelijkbaar geval bij de door de overheid gefinancierde Fontys Hogescholen. De opleidingsvariant ‘ICT media design’ valt onder bedrijfskundige informatica, maar het leek alsof het een zelfstandige opleiding was. ‘We kregen er vragen over van studenten’, zegt voorzitter Sebastiaan den Bak.
Ook NVAO-woordvoerder Van den Hout vindt het misleidend dat Fontys ‘ICT media design’ als zelfstandige opleiding presenteert. ‘Geef aan dat het om een afstudeervariant gaat. Op zich is daar niets mis mee, als studenten maar van tevoren precies kunnen zien welk diploma ze kunnen verwachten.’

Tegenover NRC Handelsblad stelde een woordvoerder van Fontys Hogescholen dat niet wettelijk is vastgelegd welke termen mogen worden gebruikt om een studie aan te duiden. De termen opleiding, studie en cursus worden in de spreektaal door elkaar gebruikt, ‘maar onze informatie is helder. Wij doen niet aan moedwillige misleiding van studenten.’
De NVAO stuurt de koepelorganisaties van hogescholen en universiteiten vandaag een brief, waarin ze aandringt op meer transparantie en op juiste omgang met het NVAO-keurmerk.
De zaak kwam deze week aan het rollen na een persbericht van de Keuzegids Hoger Onderwijs. Bij haar werk aan de gids voor studiekiezers stuitte de redactie op particuliere hogescholen die slordig omgaan met de regels voor accreditatie. (BB/HOP)