Kritiek op gebruik ‘eerder verworven competenties’

Wie werkervaring heeft, kan tegenwoordig een stuk sneller afstuderen dan voorheen dankzij de erkenning van ‘eerder verworven competenties’. Maar critici vrezen dat het opleidingsniveau gevaar loopt.

‘Het is natuurlijk fantastisch dat we al die competenties van mensen nu kunnen waarderen en kunnen omzetten in een diploma, maar de gekkigheid ligt om de hoek’, waarschuwde Rob Scheerens in zijn laatste dagen als bestuurder van de Hogeschool van Amsterdam deze zomer in de Volkskrant. ‘Iedereen doet het nog netjes. Maar zo is ook de hbo-fraude begonnen.’

De evc’s, zoals de ‘eerder’ of ‘elders’ verworven competenties in de praktijk heten, leveren eigenlijk iedereen geld op: de student is eerder klaar, de hogeschool hoeft minder onderwijs te leveren en de overheid krikt het aantal hoogopgeleiden sneller op. De keerzijde is dat het diploma bij al te veel evc’s op de lange termijn in waarde zou kunnen dalen. Scheerens pleit daarom voor één instantie die de eerder verworven competenties moet beoordelen. Dan kunnen de hogescholen niet in de verleiding komen om te sjoemelen.

Het ministerie van onderwijs ziet vooral de zonnige kant en trekt bijna zeven miljoen euro uit om meer mensen op deze manier aan een diploma te helpen. ‘Als de hogescholen subsidie willen krijgen, zijn ze verplicht om advies in te winnen bij het Kenniscentrum EVC in Utrecht’, zegt een woordvoerder, ‘en ze moeten een goed plan schrijven.’
De uitvoering mogen ze echter in eigen hand houden. Dank u, zegt een bezorgde Scheerens, maar dat willen we liever niet. Waarom niet, vraagt het Kenniscentrum EVC zich af. Instellingen kunnen immers al sinds jaar en dag vrijstellingen verlenen? ‘Nu ligt daar, middels evc, eindelijk een betere procedure onder’, aldus het kenniscentrum in een reactie op zijn website.
Pure winst dus? SP-kamerlid Fenna Vergeer is er niet van overtuigd en heeft kamervragen gesteld. Die zijn nog niet beantwoord. (BB/HOP)