Bibliotheekvoorzieningen Maastricht wereldwijd toegankelijk

Studenten van de Universiteit Maastricht kunnen sinds kort overal inloggen op de elektronische bibliotheekvoorzieningen van hun instelling. Daardoor beschikken ze ook over allerlei computerprogramma’s.

De studenten loggen in op een soort virtueel bureaublad, dat grotendeels draait op de server van de universiteit. De computer die ze zelf gebruiken heeft maar weinig intern geheugen of schijfruimte nodig. Hun data kunnen de studenten immers op het netwerk van de universiteit opslaan en eigen software hebben ze nog maar nauwelijks nodig. Ze hebben namelijk toegang tot alle programma’s die ze van de UB-computers gewend zijn, waaronder de nieuwste versie van Windows Office en tal van onderwijsondersteunende applicaties.
Ook met pc’s van Apple/Macintosch, met achterhaalde versies van Windows en met het gratis besturingsprogramma Linux kunnen studenten in het netwerk komen.
De Universiteit Maastricht is naar eigen zeggen de eerste Nederlandse universiteit die studenten deze mogelijkheid biedt. De technologie is met ingang van deze maand instellingsbreed ingevoerd, na een succesvolle proef waaraan tweehonderd studenten meededen. Maastricht hoopt dat de nieuwe voorziening er ook voor zorgt dat de toenemende drukte bij de computers zal afnemen. (TdO/HOP)