Pabostudenten krijgen prijs voor website over cyberpesten

De Bredase Pabostudenten Martijn Deleij en Marjolein Rompa hebben gisteren uit handen van staatssecretaris Bruno Bruins de ‘Straksvoordeklas-prijs’ ontvangen. Zij kregen die voor de website die zij maakten over cyberpesten.

Rompa vindt het krijgen van de prijs ‘een hele eer’ en is blij dat er daardoor ook meer aandacht komt voor cyberpesten. Digitaal pesten is volgens haar een probleem waar basisscholen nog niet goed raad mee weten. Zij merkte dat zelf onder meer tijdens het lesgeven aan de hoogste groepen van een school in Oosterhout. ‘Verschillende kinderen hadden er ervaring mee.’
Op weetwatjetypt.nl kunnen kinderen, ouders en leerkrachten informatie vinden over pesten via internet. Kinderen krijgen tips om zichzelf tegen digitaal pesten te beschermen en wat ze kunnen doen als het toch gebeurt. Er staan lesideeën voor leerkrachten op en er is uitleg voor ouders. De studenten maakten een goed toegankelijke, in eenvoudige taal geschreven website.
De twee gaan de website nu promoten, via artikelen in de media en door voorlichting te geven aan ouders en leerkrachten. Ze ontwikkelden ook lessen die ze op basisscholen gaan geven.

Jaarlijks maken de meest talentvolle afgestudeerden van de lerarenopleidingen kans op de Trouw Talent Prijs (één voor onderwijzers, één voor leraren voortgezet onderwijs) en de Straksvoordeklas-prijs. Het is een initiatief van het Instituut voor Nationale Onderwijs Promotie en wordt mede mogelijk gemaakt door dagblad Trouw en de Algemene Onderwijsbond.
De Bredase studenten kregen de Straksvoordeklas-prijs omdat het project volgens de jury een goed voorbeeld was van samenwerking. ‘We richten onze website niet alleen op kinderen, maar ook op leerkrachten en ouders’, legt Rompa uit.
De twee zijn trouwens nog niet afgestudeerd. Zij maakten de website voor een project in het derde jaar, maar omdat de school het zo goed vond, is het ingezonden voor de prijs. In het huidige jaar mogen zij er verder aan werken in plaats van een ander onderzoekproject dat op het onderwijsprogramma staat.
Als prijs kregen de Pabostudenten en weekendje in een Bilderberghotel cadeau en een jaar lang gratis lidmaatschap van de Algemene Onderwijsbond.

De prijsuitreiking vond gisteren plaats in Den Haag. De Trouw Talent Prijs voor basisschoolonderwijzers ging naar Olivier Huisman van de Pabo in Den Haag. Hij ontwierp een methode waarbij kinderen door middel van klei gelijktijdig bezig zijn met handvaardigheid en het leren van taal.
Bij de afgestudeerden voor het voortgezet onderwijs ging de Trouwprijs naar Marien Goverdingen van de Hogeschool Driestar, die een minionderneming voor een vmbo-opleiding opzette. Deze twee prijswinnaars kregen een bedrag van duizend euro, een bronzen trofee, een jaarabonnement op Trouw en een jaar lidmaatschap van de AOb. (PM)