Recordaantal IBL-studenten naar buitenland

Bij de opleiding International Business and Languages (IBL) in Den Bosch zijn er op dit moment 54 studenten die voor hun studie in het buitenland zijn. Een recordaantal volgens Ingrid van Kempen, docent bij de Academie voor Marketing.

Frankrijk, Duitsland, Spanje, Polen, IJsland of toch liever Canada of Australië. De IBL-student heeft een ruime keuze. Met maar liefst 41 onderwijsinstituten in Europa en daarbuiten heeft de opleiding contracten afgesloten. De meeste contracten zijn met landen in Europa’, zegt Van Kempen, die samen met docent Maryse Goudeau de contacten onderhoudt in Frankrijk.
‘Buiten Europa wordt het moeilijker omdat we met die landen geen Erasmusovereenkomst hebben. In Engelstalige landen zoals Australië en de Verenigde Staten wordt vaak alleen Engels gegeven en geen andere vreemde talen. En die zijn voor onze opleiding onontbeerlijk’, zegt Van Kempen. Sinds dit jaar zijn ook Ierland, Schotland en Griekenland aan het rijtje toegevoegd.
Omdat er nog geen fysiek contact is geweest met deze laatste landen, zijn de banden nog niet zo stevig, zo bleek toen een studente aan het begin van dit schooljaar naar Griekenland ging. Zij kreeg te horen dat ze de vakken maar moest volgen, die ze leuk vond. Maar dat is niet echt de bedoeling, want studenten moeten voldoen aan het ‘learning agreement’. Een andere tegenvaller was de stakingen van docenten en studenten op het moment dat de school begon. ‘Nog steeds ligt heel de boel plat en volgens de laatste berichten gaan die stakingen nog enige tijd duren. In allerijl hebben we haar overgeplaatst naar Trier. Daar begint ze maandag’, vertelt Goudeau.

Sinds vorig jaar is het voor studenten verplicht om zowel een semester in het buitenland te studeren als een semester stage te lopen. ‘Voorheen gingen alleen de ondernemende studenten over de grens. De twijfelaars bleven thuis, maar aan het einde van hun studie hadden ze spijt dat ze in Nederland waren gebleven’, zegt Van Kempen.
‘Ik krijg veel mailtjes van studenten die niet meer terug naar Nederland terug willen. Dat was vroeger wel anders’, zegt Van Kempen. ‘Toen moest je ze aan de hand nemen en ze de trein induwen.’ (CB)