Duitse prof beschuldigt ‘schrijfknecht’ van plagiaat

Een Duitse hoogleraar in de rechtsgeleerdheid weet van de prins geen kwaad: zijn ondergeschikte heeft plagiaat gepleegd, niet hijzelf.

Dat meldt Der Spiegel Online. Professor Axel Wirth had een lijvig commentaar geschreven over het burgerlijk wetboek, maar sommige passages bleken letterlijk overgenomen uit het Duitse standaardwerk over dat onderwerp. Fout van mijn medewerker, aldus de hoogleraar van de universiteit in Darmstadt.
Sommige delen hebben de twee inderdaad samen geschreven. Maar volgens Der Spiegel staat de bulk van de overgenomen stukken tekst in hoofdstukken waarboven alleen de naam van de professor prijkt, en niet die van zijn medewerker. Een woordvoerder beweert dat het ‘gebruikelijk en niet verwerpelijk’ is dat professoren hun medewerkers opdragen in hun naam een tekst voor publicatie te schrijven.
In Nederland is deze week de Utrechtse hoogleraar internationaal strafrecht Geert-Jan Knoops van plagiaat beschuldigd. Dat meldt de Utrechtse universiteitskrant. (BB/HOP)