Eerste basisboek voor Integrale Veiligheid gereed

Het eerste Basisboek Integrale Veiligheid rolt binnenkort van de persen. Het 499 pagina’s tellende boek is mede tot stand gekomen door Avansdocenten.

In Nederland zijn inmiddels zes hogescholen, die een opleiding aanbieden tot integrale veiligheidskundige. De opleiding in Den Bosch was een van de eerste die vijf jaar geleden van start ging. Al die tijd was er geen basisboek voor deze relatief jonge discipline. De docenten die veelal uit de praktijk kwamen, ontwikkelden zelf het lesmateriaal. ‘Een opleiding starten zonder wetenschappelijk literatuur over het vakgebied is best lastig’, erkent docent Henk Veenhuysen, die in de redactie zat van het basisboek. De opleiding is dan ook erg blij en trots dat het boek er nu is.
Samen met de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden, de Haagse Hogeschool en Saxion Hogeschool, hebben Avansdocenten: Janneke van Liebregts, Debby Kok, Matthijs van Beem en Henk Veenhuysen, het boek ontwikkeld en geschreven.

Het boek benadrukt de complexiteit van integrale veiligheid. Een voorbeeld hiervan is dat veiligheid en vrijheid elkaar bijten. ‘Mensen eisen maximale vrijheid, maar tegelijkertijd willen ze ook een optimale veiligheid. Die veiligheid betekent een restrictie van de vrijheid, zoals de maatregel dat op Schiphol alle vloeistoffen in een plastic zakje moeten’, zegt Veenhuysen

In maar liefst dertig hoofdstukken behandelt het basisboek de theorie, de betrokken instanties en veiligheidsthema’s. Om oppervlakkigheid te voorkomen, heeft elk hoofdstuk een invalshoek gekozen. ‘Het risico hiervan is dat je veel dingen niet noemt. De leeslijst moet dat ondervangen.’
Het boek is gebaseerd op een begrippenkader. Daardoor heeft veiligheid, net als de andere begrippen, in elk hoofdstuk dezelfde betekenis. Elk hoofdstuk presenteert ook een reflectie op de praktijk, onder meer met voorbeelden. Er is bewust gekozen voor klassieke voorbeelden, zodat het boek niet te snel veroudert. In een digitaal landschap, waarin de opdrachten staan, worden wel actuele voorbeelden genoemd.

Het boek wordt vrijdag 1 december om 13.00 uur in het stadhuis van Meppel geïntroduceerd. Ook vindt dan het symposium ‘Beginselen voor samenwerken aan veiligheid’ plaats. (CB)