Eerstejaars hebben het lastig aan de lopende band

Bij voormalig sociaal werkplaats Go! in Oosterhout ruiken propedeusestudenten van de Academie voor Algemeen en Financieel Management aan de praktijk van het bedrijfsleven. Ze zetten een kleine productielijn op en gaan er korte tijd aan het werk.

‘Als ik dit een hele dag moest doen, werd ik gek’, weet een studente. Aan de vier lopende banden in de productiehal van Go!, ter grootte van een half voetbalveld, pakken ongeveer honderd verstandelijk en soms ook lichamelijk gehandicapte werknemers de hele dag cd’s in. De een klikt een hele dag cd’s in hoesjes, de ander schuift uren achtereen de boekjes in het doosje.
Met de feestdagen in aantocht is het extra druk. Vandaag moeten 40.000 vijfdubbel-cd’s van André Hazes gemaakt worden. Er is zelfs tijdelijk personeel ingezet om aan de enorme vraag te voldoen. Zit de productie tegen, dan moet het personeel dat overuren mag maken blijven tot alles af is.
Toch neemt iedereen de tijd om de onwennig rondschuifelende studenten uitgebreid op te nemen. Hun komst is speciaal op een plaats waar nauwelijks van de dagelijkse routine wordt afgeweken. Afwisselend lachend en met open mond worden ze aangestaard.

Ongeveer vijftig studenten bezochten 24 november de voormalige sociale werkplaats in Oosterhout. Een week eerder was al een groep geweest, de andere twee volgen in december. In groepen van tien bezoeken ze verschillende afdelingen, zodat ze elk onderdeel van het bedrijfsproces zien: van het maken van reclame en het binnenhalen van orders tot het versturen van de rekening.
Het belangrijkst is de praktijkopdracht. Terwijl hun groepsgenoten rondgeleid worden, zetten vier studenten in een andere zaal een productielijn op. De groep moet een partij door een klant afgekeurde cd-boxen opnieuw in elkaar zetten.
Een beetje saai misschien, maar moeilijk kan het niet zijn, denken de studenten. Manager Rinus Melenboer waarschuwt echter: ‘Wie in de winkel een dubbel-cd koopt, wil niet cd één twee keer en cd twee niet. Je mag hier geen fouten maken. In twintig minuten moeten 240 dubbel-cd’s klaar staan.’
Het werk dat de mensen hier dagelijks doen, blijkt behalve geestdodend ook zwaarder dan gedacht. Studenten krijgen pijn of kramp in hun vingers van het plukken aan het harde plastic van de cd’s en de hoesjes. Bij anderen slaat binnen enkele minuten de verveling toe, waardoor cd’s op de kop en boekjes met de achterkant naar voren in de hoesjes terechtkomen.
Het werk valt tegen, vinden de studenten. Het resultaat ook, zegt Melenboer. ‘Deze dag zou alleen maar geld gekost hebben, want de partij zou opnieuw afgekeurd worden.’ Zonder dat ze het weten oogsten de gehandicapte professionals bewondering bij de studenten. (RS)

klik