Hbo gaat ‘ervaring’ landelijk erkennen

Hogescholen gaan landelijke afspraken maken over het verlenen van vrijstellingen. Zij hopen dat dit de drempel zal verlagen om op latere leeftijd nog aan een nieuwe opleiding te beginnen.

Iedereen doet in zijn werk ervaring op die niet uit zijn diploma’s blijkt. Wie aan een nieuwe studie wil beginnen, kan daarom vaak vrijstellingen krijgen. Dat is echter lang niet bij iedereen bekend. Bovendien hanteren hogescholen tot nu toe hun eigen normen, wat de helderheid niet ten goede komt.
Om de procedures voor vrijstellingen landelijk af te stemmen, hebben bekostigde en particuliere hogescholen een convenant ondertekend. Ook het ministerie van onderwijs, de Raad voor Werk en Inkomen, de Open Universiteit en andere belanghebbenden zetten hun handtekening.
In het convenant staat dat er op korte termijn een code moet komen voor de ‘erkenning van verworven competenties’ (EVC) komt. Een addertje onder het gras is dat de partijen het gebruik van die code wel willen bevorderen, ‘maar niet verplichten’.

Desalniettemin komt er volgens het convenant een register van erkende EVC-aanbieders (scholen die ‘bevoegd zijn’ om te beoordelen of iemand voldoet aan de voorwaarden die gesteld zijn om in aanmerking te komen voor een EVC-certificaat). Het Kenniscentrum EVC en accreditatiecommissies zullen beoordelen of de aanbieders goed genoeg zijn. Dankzij de erkenning kan iemand met zijn EVC-certificaat straks ook bij andere hogescholen aankloppen.
EVC is niet onomstreden. ‘Het is natuurlijk fantastisch dat we al die competenties van mensen nu kunnen waarderen en kunnen omzetten in een diploma, maar de gekkigheid ligt om de hoek’, waarschuwde Rob Scheerens afgelopen zomer kort voor zijn afscheid als bestuurder van de Hogeschool van Amsterdam. ‘Iedereen doet het nog netjes. Maar zo is ook de hbo-fraude begonnen.’ (BB/HOP)