Lego-robots strijden bij Avans

Een spannende robotwedstrijd voor kinderen van 8 tot en met 14 jaar zal op vrijdag 24 november plaatsvinden bij kunstacademie St. Joost in Breda. De robots moeten een parcours met allerlei hindernissen afleggen.

De wedstrijd is onderdeel van de internationale competitie First Lego League, waar in totaal zeventigduizend kinderen uit 32 landen aan meedoen. Bij St.Joost wordt de eerste regiofinale West-Brabant gehouden. Zeven teams strijden hier om een plaats in de Benelux finale.
Onder begeleiding van hun docent hebben scholieren een robot van lego ontworpen en geprogrammeerd. De robot moet allerlei moeilijke opdrachten uitvoeren. Slechts 1 procent van alle teams over de hele wereld is in staat een robot te bouwen die functioneel genoeg is om alle opdrachten uit te voeren.
De hindernissen zijn sterk uitvergrote voorbeelden van moderne Nanotechnologie, een techniek die het mogelijk maakt te werken met atomen en moleculen. Zo wordt de nanotechnologie gebruikt in filters die vloeibare voedingsmiddelen kunnen ontdoen van bacteriën en in antirimpelcrème om de vitaminen dieper in de huid te brengen.
De wedstrijd is georganiseerd door iNDEX Technocentrum en begint om 8.30 uur. Kijk op www.firstlegoleague.nl voor meer informatie. (AR)