Onderwijsvisie: kennis weer centraal

Competentiegericht onderwijs blijft, maar kennis moet meer benadrukt worden. Die conclusies kunnen al getrokken worden voor de conferentie van 21 december, over de herijking van de onderwijsvisie.

In de vernieuwde onderwijsvisie wordt een netwerk voorgesteld van docenten, studenten en de mensen uit het beroepenveld. Samen ontwikkelen ze nieuwe kennis, bruikbaar bij het opleiden van studenten. Zo hoeft niet iedereen alles te weten, maar zit iedereen in een netwerk waarin iemand de benodigde kennis in huis heeft.

De docent wordt kenniswerker. Anita Heijltjes, via het Leer- en Innovatiecentrum (LIC) betrokken bij de herijking: ‘Uit onderzoeken blijkt dat studenten tachtig procent van hun kennis opdoen buiten school. De docent stelt de juiste, leerzame vraag die zorgt dat studenten op onderzoek uit gaan. De docent is coach én expert. Hij heeft een essentiële, leidende rol.’

Op de conferentie presenteren twee groepen bestaande uit docenten, directeuren en onderwijskundigen de bundeling van hun werk, de concept onderwijsvisie. Ze gaan er met andere docenten opnieuw over in discussie. Vervolgens komt een definitieve versie tot stand, die uitkomt op de onderwijsdag in april volgend jaar.

Het onderwijs moet in alle academies, op alle opleidingen aan de visie voldoen. Stelt de visie bijvoorbeeld dat studenten altijd over actuele vakkennis moeten beschikken, dan zal de academie moeten zorgen dat de studenten toegang hebben tot alle leerbronnen, zoals de nieuwste leermethoden en vakbladen. Voor dit dagelijkse realiteit is, zal enige tijd voorbij gaan.

De nieuwe visie moet niet alleen inhoudelijk tot de verbeelding spreken. Daarom wordt bij het uitwerken ervan vanaf de conferentie een vormgever betrokken. Die gaat de vernieuwde visie behalve in woorden ook in beeld vangen, zegt Maya van den Heuvel, stafdirecteur onderwijs. ‘We denken aan een film en een fotoserie, naast de geschreven visie.’ (RS)