Terug naar overzicht

Voor succes in het buitenland is meer nodig dan talen spreken

Wie carrière wil maken en later internationaal wil zakendoen, moet zich aan een gouden regel houden: concentreer je op één regio van de wereld. ‘In beperking toont zich de meester.’

Deze boodschap kregen de propedeusestudenten van de Academie voor Marketing en Business Management in Breda op het hart gedrukt van Chris Mezger, topman van Nedschroef Holding. Het bedrijf is in Europa een van de marktleiders op het gebied van ‘bevestigingsmiddelen’ in de auto-industrie. Schroeven dus.
Het kunnen spreken van vreemde talen is belangrijk, maar onvoldoende voor wie voet aan de grond wil krijgen in buitenlandse bedrijven. ‘De taal spreken is slechts een entreeticket. Je moet ook rekening houden met cultuurverschillen. In Japan spreekt men doorgaans slecht Engels, maar daarvan laat men niets merken. Dan houd je een verhaal voor een groep vriendelijk knikkende mensen, terwijl niemand snapt wat je zegt.’
Het aanpassingsvermogen van Nederlanders maakt het voor hen makkelijker zaken te doen in het buitenland. ‘Fransen en Engelsen laten beide hun uitgesproken identiteit niet los. Wij zijn kameleons en hebben daar dus minder problemen mee.’
Desondanks moet een Nederlander met een bedrijf niet proberen overal succesvol te zijn. Ook wij moeten ons beperken, zei hij. ‘Je kunt Azië, Amerika, Afrika en Europa in gaan om zaken te doen, maar je kunt je beter concentreren op één gebied. Overal tegelijk succesvol zijn kan niet.’
Mezger zelf spreekt in elk geval zijn talen. Zijn gastcollege was doorspekt van buitenlandse uitdrukkingen. Om Nedschroef uit een dal te krijgen en weer best of class te maken, was een ware tour de force nodig. Binnen het bedrijf was recovery noodzakelijk en daarna volgde nog een reshaping, zodat het bedrijf nu weer kan performen. (RS)

Meer lezen?