‘Goed dat Inholland een nieuw gezicht krijgt’

Collegevoorzitter Jos Elbers van de Hogeschool Inholland heeft zijn vertrek aangekondigd. Van een gedwongen vertrek is geen sprake, verzekert de raad van toezicht.

‘Elbers is niet weggestuurd’, zegt een woordvoerder van de raad van toezicht desgevraagd. ‘Het is zijn eigen keuze om zijn contract per 1 januari 2008 niet te verlengen. We zijn zeer tevreden over zijn prestaties.’ Elbers heeft nog geen nieuwe baan. Wel heeft hij zich kandidaat gesteld voor de D66-fractie van de Eerste Kamer.

In 1994 werd Elbers voorzitter van de Ichthus Hogeschool Rotterdam en dwong daar bewondering af met zijn voortvarende aanpak, die zorgde voor een flinke groei van het aantal studenten. Hij was de drijvende kracht achter de fusie met de Hogeschool Holland, de Hogeschool Haarlem en enkele andere instellingen. Samen vormden zij in 2001 de Hogeschool Inholland, de grootste hbo-instelling van Nederland.

Maar op die plek bleek Elbers minder succesvol. Jaar na jaar kwamen er minder eerstejaars binnen. Studenten waren ontevreden. In ranglijsten bungelden opleidingen van Inholland onderaan. In de media werd Inholland het symbool van het hbo als onderwijsfabriek. Na een regen van klachten stelde de Onderwijsinspectie een onderzoek in.

Elbers reageerde niet altijd even elegant op de commotie. Toen een Inholland-student de anti-website www.injeholland.nl lanceerde, liet hij hem voor het gerecht slepen wegens misbruik van het logo.

Toch trok Inholland zich wel iets aan van de kritiek. Ze lanceerde een ‘verbeterbarometer’ om de tevredenheid van studenten te meten. ‘Als de uitslag dit jaar niet beter is, zal ik daar consequenties aan verbinden’, zei Elbers twee jaar geleden in het Onderwijsblad. Op de website van de hogeschool kon je zien of de wijzers al in het groen terechtkwamen. Die barometer is tijdelijk weggehaald, zo meldt een woordvoerder, ‘om zelf verbeterd te worden’.

Ondanks alle kritiek was Elbers de best betaalde collegevoorzitter in het hbo. Zijn salaris oversteeg de twee ton ruimschoots en bleef stijgen; reden voor FNV-vakbondsman Henk van der Kolk om uit de raad van toezicht te stappen.

‘Zijn vertrek is een verstandige beslissing’, meent Auke van Nie, bestuurder van de Algemene Onderwijsbond en lid van de medezeggenschapsraad van Inholland. ‘Elbers moest de fuserende hogescholen in korte tijd op één lijn krijgen. Dat proces was noodzakelijk, maar ging te snel, waardoor docenten ontevreden werden en de onderwijskwaliteit niet op peil bleef. Nu moet de voorzitter een nieuwe rol vervullen: bouwen in plaats van breken. Ik heb mijn twijfels of de medewerkers die nieuwe rol van Elbers zouden accepteren. Het is goed dat er een nieuw gezicht komt.’ [BB/HOP]