Terug naar overzicht

Hoge werkdruk onder taaldocenten

De werkdruk onder taaldocenten is hoog. Er is geen tijd om opdrachten van studenten na te kijken, laat staan om nieuwe onderwijsmethoden te ontwikkelen. Veel gebeurt daarom in de eigen tijd.

Taaldocenten die 22 of meer lesuren per week draaien, zijn geen uitzondering. Geert Swinkels, docent Engels aan de Academie voor Marketing in Den Bosch geeft aan twaalf groepen les en heeft 28 contacturen. In een week ziet hij 500 studenten voorbij komen. Dat is veel, want taallessen zijn intensief. Intensiever dan tutor zijn van een groep, vinden de taaldocenten. Een taal leren is vooral doen, zoals mondelinge presentaties geven en verslagen en brieven schrijven. En voor al die inspanningen willen studenten graag feedback. Swinkels kan zichzelf redelijk handhaven, omdat hij niet al het huiswerk nakijkt. Maar zijn collega Aletta Brink, docent Engels en Spaans vindt dat je dat niet kunt maken en kijkt wel alles na. ‘Ook al heb ik er geen uren voor, je wilt het toch fatsoenlijk doen, dus dan maar in mijn eigen tijd.’

Ingrid van Kempen, docent Frans bij dezelfde academie, ziet nieuwe collega’s een voor een omvallen. De afgelopen jaren volgden de docenten Engels elkaar in een razendsnel temp op. ‘Ze worden volgepropt met uren en gaan daaraan onderdoor. Ze willen niet alleen lesgeven, maar ook bijvoorbeeld deelnemen aan projecten. En dat kan niet, vanwege de lesuren.’

Van Kempen en haar collega’s in Den Bosch en Breda maken zich ernstig zorgen over de hoge werkdruk en de grote klassen. Vooral ook omdat het taalniveau waarmee studenten aan de opleiding beginnen bedroevend laag is. ‘In het eerste jaar kom ik studenten tegen die mij vragend aankijken als ik ze in het Frans vraag hoe ze heten. Na vier jaar Frans op de middelbare school zitten ze nog op het niveau van de brugklas. Net als met hardlopen heb je veel training nodig om een taal te leren en voor die training is geen aandacht meer’, zegt Van Kempen.

Terug naar de tijd dat docenten ruimschoots uren kregen voor de lessen, kan niet, beseft Van Kempen. ‘De docent heeft een andere rol gekregen. Bovendien zijn er fantastische leermethodes via internet te ontwikkelen. Het is alleen jammer dat er geen tijd is om die te onderzoeken. De inzet die je nu per groep krijgt is meer dan gehalveerd, en daar is niets voor in de plaats gekomen.’

De taaldocenten vinden het jammer dat er zo’n lage waardering is voor de talen. Eerst komen de kernvakken en daarna pas de talen. Ook bij studenten zijn de taallessen sluitpost. ‘Ze hebben het vaak te druk met hun projecten en de talen schieten er dan bij in’, zegt Regine Bechler, docent Duits bij de Academie voor Marketing en Business Management in Breda.
De werkdruk van de taaldocenten kwam aan het licht tijdens de academieraadsvergadering van de Academie voor Marketing. [CB]

Meer lezen?