De lichte groei van de Bredase economie van de afgelopen jaren zet door. In de sterke punten zoals bereikbaarheid, gunstige ligging en opleidingsniveau, huizen ook de bedreigingen voor de toekomst. Internationaal scoort Breda als vanouds laag.
Dat zijn de uitkomsten van de economische barometer 2007, die gisteren in het Holland Casino werd gepresenteerd. Aan het onderzoek dat tot de gepresenteerde cijfers leidde, werkten studenten van Avans mee.
Internationalisering, het centrale thema van de avond, blijft een zwak punt van Breda. De groei van het aantal internationaal actieve bedrijven in de stad en de ‘Beneluxering’ – economische aansluiting bij omringende landen – doen daar weinig aan af. Het straalt nog altijd onvoldoende uit over de wereld, vond een deel van de aanwezigen bij de presentatie van de barometer. De Avansacademies met economische studies in hun pakket gaven aan daar in de komende jaren hard aan te willen trekken.
De thermometer, die de huidige economische situatie weergeeft, blijft licht stijgen. Dit jaar geeft hij 6,8 aan op een schaal van één tot tien. Vorig jaar was dat 6,6 en in 2005 nog 6,5. De stijging komt vooral door de vestiging van enkele grote Japanse bedrijven in de regio en de oprichting van Maintenance valley, het grote onderhoudspark voor vliegtuigen bij Woensdrecht. Ooit moet de Joint Strike Fighter daar haar thuisbasis krijgen.
Ook de barometer, die de toekomstverwachting voor de Bredase economie aangeeft, staat licht in de plus. De ligging tussen de randstad en het Europese achterland en de relatief hoog opgeleide bevolking zijn nog steeds de kracht van Breda. Het maakt de stad aantrekkelijk voor logistieke bedrijven en kennisintensieve industrie. Intussen groeit de dienstverlenende sector ten koste van het ‘domme’ productiewerk. Die tendens werd twee jaar geleden ook gesignaleerd.
In die sterke punten schuilt meteen de bedreiging voor de toekomst. Net als vorig jaar wordt een tekort aan hoog opgeleiden voorspeld. Met name in de sector zorg en welzijn is dat het geval. Voor het openbaar bestuur, overheid en onderwijs gaat die vlieger echter niet op: die sectoren staan flink in de min.
Verder zal de komst van de Hogesnelheidslijn alleen niet voorkomen dat de ruit van snelwegen rond Breda op termijn dichtslibt. Volgens André Adank, wethouder van Economische Zaken, moet vooral de A27 tussen Breda en Utrecht daarom verbeterd worden. Daarnaast kan de stad de vraag naar met name grote bedrijventerreinen, vanwege de gunstige ligging, op termijn niet aan. [RS]
Meer over de economische barometer op www.economischebarometer.nl
Punt. Of had jij nog wat?