De onderwijsbond van het CNV noemt een parlementair onderzoek naar de onderwijsvernieuwingen ‘verspilling van geld en tijd’. De Algemene Onderwijsbond wil wel onderzoek, maar niet door het parlement zelf.
‘Op veel scholen lopen de zaken goed. Waar het niet goed gaat weten betrokkenen allang waar het aan ligt’, zegt voorzitter Marleen Barth van CNV Onderwijs. Gebrek aan geld, tijd, goed management en voldoende personeel zijn volgens haar de werkelijke oorzaken.
Ze benadrukt dat het de afgelopen periode vooral heeft ontbroken aan politieke wil. ‘Opmerkingen dat de kwaliteit van het onderwijs naar een onaanvaardbaar niveau is gedaald, moeten het gebrek aan daadkracht van de politiek blijkbaar verbergen.’ Volgens Barth is er bovendien ‘geen enkel bewijs’ dat het niveau van het onderwijs daalt. Het onderwijspersoneel wordt ‘met zulke kreten op een kwetsende manier in de hoek gezet.’
De Algemene Onderwijsbond denkt daar heel anders over. ‘De situatie is onhoudbaar, Nederland glijdt af naar een bedenkelijk niveau’, zegt voorzitter Walter Dresscher, in een eerste reactie. ‘Maar’, schrijft hij in een persbericht, ‘het probleem van een parlementair onderzoek is wel dat het parlement haar eigen wonderlijke en warrige beleid moet gaan beoordelen. Een externe onderzoekscommissie in plaats van parlementariërs is veel beter.’
De onderwijsvernieuwingen waren volgens de AOb-voorzitter niet allemaal slecht. Ze zijn er alleen te snel ‘doorgedramd’. Dat leidt nu tot onrust onder onderwijspersoneel, ouders en studenten. ‘De politiek krijgt het onderwijs én het lerarentekort dat ze verdient.’ (HC/HOP)
Punt. Of had jij nog wat?