Recensie: Online archief voor scripties kan beter

Sinds een aantal maanden is de website www.hbo-kennisbank.nl online. Deze site biedt online scripties aan van zeven Nederlandse hogescholen. Handig voor studenten of juist niet?

Elke hbo’er moet er eens aan geloven, het schrijven van een scriptie. Jaarlijks worden er in Nederland tussen de honderd- en hondervijftigduizend scripties geschreven. Veel studenten zweten maandenlang op het afsluitende werk van hun opleiding.
In het verleden waren de scripties voornamelijk toegankelijk voor de opdrachtgever en via de lokale mediatheek. Zonde van al het werk vinden veel mensen. Met de komst van de website www.hbo-kennisbank.nl is de door studenten opgedane informatie voor iedereen toegankelijk. Maar wat heb je er daadwerkelijk aan?
Voor het schrijven van een scriptie heb je gegevens nodig en waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden. Studenten die beginnen met hun scriptie kunnen via internet op zoek naar bestaande kennis met betrekking tot hun onderwerp. Google is daarbij de eerste site die logischerwijs geraadpleegd wordt.
De hbo kennisbank maakt op dit punt geen goede indruk. Scripties in de databank worden niet opgemerkt door Google. Voor veel internetters bestaan ze dus feitelijk niet, omdat die niet op de hoogte zijn van de databank.
De student die via de kennisbank zelf gaat zoeken, moet goed weten waar hij naar op zoek is. De juiste scripties zijn te vinden via metadata als titel, auteur en trefwoorden. De zoekterm ‘brug’ bijvoorbeeld levert naast een scriptie over de brug over het Markkanaal ook de scriptie ‘Never Ending Improvement?: een mogelijke brug tussen reguliere- en alternatieve hulpverlening’ op.
Naast zoeken op metadata, kan ook gezocht worden op onderwijsinstelling eventueel gekoppeld aan de opleiding. Het is dus mogelijk om te zoeken binnen alle scripties van de Academie voor Bouw en Management van Avans Hogeschool. Dit levert echter 264 resultaten op. Dit gekoppeld aan ‘brug’ levert 5 scripties op die bruikbaar zijn. Het nadeel van deze wijze van zoeken is dat je geen scripties vind die afkomstig zijn van andere technische opleidingen binnen en buiten Avans.
Het online en publiekelijk toegankelijk maken van scripties is een nobel streven. De makers van de HBO kennisbank hebben een ding vergeten: het gebruiksvriendelijk maken van de site. Gericht zoeken is erg lastig. Een ander punt ter verbetering is de horizontale toegankelijkheid. Het moet mogelijk gemaakt worden om via zoekmachines als Google bij de scripties te komen. Pas dan is de informatie echt toegankelijk voor een groot publiek. [AR]