Terug naar overzicht

‘BON heeft een romantisch jaren vijftigbeeld van onderwijs’

‘Als je naar de feiten kijkt, gaat het helemaal niet slecht met het onderwijs’, zegt Frans van Kalmthout, lid van de Raad van Bestuur van Avans.

‘De werkloosheidscijfers zijn in Nederland het laagste van Europa en economisch gaat het goed.’ Het zijn volgens hem tekenen dat er niet zoveel mis is met het onderwijs. ‘Een parlementair onderzoek naar onderwijsvernieuwingen met als achtergrond dat het een grote rotzooi zou zijn, vind ik onzin.’

De Tweede Kamer wil een parlementair onderzoek gaan houden naar de onderwijsvernieuwingen van de afgelopen twintig jaar. De onderwijsbonden hebben laten weten dat ze er tegen zijn. De onderwijsbond van het CNV noemt een parlementair onderzoek naar de onderwijsvernieuwingen ‘verspilling van geld en tijd’. Als er ergens problemen zijn, moeten ze ter plekke worden opgelost. De Algemene Onderwijsbond wil wel onderzoek, maar niet door het parlement zelf.

Van Kalmthout vindt het, net als de Algemene Onderwijsbod, wél een goed idee om door een onfhankelijke organisatie onderzoek te laten doen te laten doen naar problemen in het onderwijs. Sommige zaken gaan ‘zeker fout’. Hij noemt het gegeven dat steeds minder eerstegraad docenten lesgeven in het vwo, het studiehuis, de grote uitval in het vmbo en bij universiteiten.

Maar over het ‘nieuwe leren’ wordt volgens hem veel te gemakzuchtig gediscussieerd. ‘Het nieuwe leren is een containerbegrip geworden. Alles wordt erin gegooid. Het competentiegericht leren van Avans is er een bescheiden vorm van, waarbij vooral veel aandacht is voor leren in de praktijk. De uiterste vorm van het nieuwe leren houdt in dat studenten helemaal vrij worden gelaten. Dat is niet goed. In onze nieuwe onderwijsvisie zetten we juist weer meer in op kennis.’

Maar de tijd dat de docent alleen maar voor de klas stond, is voorbij. BON (Beter Onderwijs Nederland, een sterke lobby tegen het ‘nieuwe leren’), heeft volgens Van Kalmthout een romantisch jaren vijftigbeeld van onderwijs. ‘Je kunt met hen niet discussiëren op basis van de feiten. Ze zijn als een grammofoonplaat die blijft hangen. Maar ik hoor van de tegenstanders nooit over hoe je onderwijs dan wel moet aanpassen op de wensen van de huidige student.’

‘Jongeren halen informatie op heel andere plekken, niet alleen uit de boeken. Ze hebben allemaal bijbaantjes. Bewezen is ook dat ze heel veel van elkaar leren. Daar moet je gebruik van maken.'[PM]

Meer lezen?