Britse universiteitsbestuurders krijgen meer

Britse universiteitsbestuurders verdienen flink meer dan hun Nederlandse collega’s. Hun gemiddelde jaarsalaris steeg vorig collegejaar met acht procent naar 246 duizend euro.

Dat blijkt uit een overzicht van het hoger onderwijs supplement van The Times. De salarissen van het universitaire personeel gingen in dezelfde periode met drie procent omhoog. Hun vakbond veroordeelt de hoge topinkomens en vindt dat het geld beter kan worden besteed aan wetenschappelijk onderzoek.

Topverdieners waren de directeur van de London Business School (480 duizend euro), de rector van het Imperial College London (432 duizend) en die van Birmingham University (372 duizend). Alle bedragen zijn inclusief bonussen, maar exclusief pensioenvergoeding en vertrekpremies.

Het gemiddelde salaris van Nederlandse universiteitsbestuurders bedroeg 122 duizend euro in 2004. In 2005 verdienden 37 bestuurders en beleidsmakers van universiteiten meer dan 158 duizend euro, het toenmalige ministersalaris.

Het nieuwe kabinet wil dat het inkomen van de minister-president de maximumnorm (de JP-norm) wordt in de (semi-)publieke sector. Bestuurders van Nederlandse universiteiten vinden echter dat ze meer mogen verdienen. De vorige week gepubliceerde ‘Code goed bestuur universiteiten’, stelt geen JP-norm. Kamerlid Jasper van Dijk (SP) heeft hier inmiddels kritische vragen over gesteld aan de minister. [HC/HOP]