‘Seksuele intimidatie hoort er helemaal niet bij’

Nog altijd heeft een op de vijf co-assistenten tijdens de ziekenhuisstage te maken met seksuele intimidatie. Meestal gaat het om opmerkingen van patiënten, maar vaak zijn het ook artsen en begeleiders die hen lastigvallen.

Dat blijkt uit een enquête van het studentenplatform van geneeskundevereniging KNMG die deze week verscheen in tijdschrift Medisch Contact. Aan het onderzoek deden 1850 studenten mee. Van deze groep heeft elf procent wel eens te maken met seksuele intimidatie. Klachten variëren van seksueel getinte opmerkingen (zestig procent) en lichamelijk contact (34 procent) tot ‘anders’ (dertien procent), waaronder aanranding en stalking. Slachtoffers van intimidatie zijn in driekwart van de gevallen vrouw.

Onder de uitgelichte groep van 187 co-assistenten bedraagt het aantal slachtoffers 21 procent. Van deze groep heeft ruim de helft last van patiënten die zich misdragen. Ook stafleden (35 procent) en arts-assistenten (19 procent) worden als belagers genoemd.

Voorzitter van het KNMG studentenplatform Ron van Oosterhout: ‘Die cijfers zijn natuurlijk schokkend. Uit onderzoek bleek twee jaar geleden ook al dat twintig procent van de co-assistenten met intimidatie te maken krijgt, en nu blijkt dat er niets is veranderd. Kennelijk is het probleem onvoldoende opgepakt.’

Opvallend is dat slachtoffers nauwelijks aankloppen bij vertrouwenspersonen. Slechts zeven procent van de studenten en co-assistenten samen – een uitsplitsing heeft KNMG niet – klopt aan bij het door geneeskundefaculteiten aangewezen contactpersoon. Ook in ziekenhuizen heeft slechts veertien procent melding gemaakt.

Volgens Van Oosterhout heeft dat te maken met taboes: ‘Als het om stafleden of arts-assistenten gaat, zijn het vaak toch de mensen die je moeten beoordelen. Aanspreken is dan moeilijk. Bovendien leeft bij een aantal mensen toch het idee dat het er een beetje bij hoort. Daar moeten we vanaf. Dat iemand een seksistische opmerking door de vingers ziet, is soms nog begrijpelijk. Maar ongewenst lichamelijk contact en erger zou echt altijd moeten worden gemeld. Co-assistenten en studenten moeten van tevoren duidelijk worden geïnstrueerd op dit punt en weten bij wie ze terechtkunnen.’

KNMG-huisblad Medisch Contact en KNMG zijn het studentenplatform inmiddels te hulp geschoten. ‘Wij gaan het onderwerp bij de universiteiten aan de kaak stellen, de KNMG zoekt contact met de opleidingsdecanen en ziekenhuizen. Want het aantal klachten moet echt omlaag.’ [TdO/HOP]