Terug naar overzicht

Hbo grote speler bij mkb-research

Twintig procent van de ondernemers die via een innovatievoucher onderzoek inkopen, doen dat bij een hogeschool. Opmerkelijk, want het hbo is een relatief nieuwe speler op de onderzoeksmarkt. De HBO-raad is tevreden, maar ambitieus.

De innovatievoucher is een subsidie die is bedoeld voor ondernemers uit het mkb die behoefte hebben aan kleinschalig onderzoek. Traditioneel wordt in het mkb weinig met onderzoek gedaan: men heeft te weinig tijd voor innovatie en kent de weg niet als het gaat om subsidievragen. Dat blijkt ook uit gegevens die het ministerie van Economische Zaken verspreidde: tweederde van de bedrijven die in 2006 om een voucher vroeg, deed niet eerder een beroep op de subsidiepot.

Van de zesduizend vouchers die EZ vorig jaar uitkeerde, ging het leeuwendeel naar de traditionele spelers op de onderzoeksmarkt: 35 procent ging naar instituten als TNO, vijftien procent naar de technische universiteiten. De overige universiteiten haalden twintig procent van de nieuwe subsidiestroom binnen. Net zoveel als de hogescholen.

Bij de HBO-raad is men tevreden met het resultaat. ‘Ondernemers uit het mkb weten hogescholen te vinden en dat is goed voor onze positie. Daarnaast leveren de vouchers ons extra inkomsten op’, zegt woordvoerder Gijs van Dijk. ‘Maar het kan nog veel beter. Vooral in de communicatie richting het bedrijfsleven is nog winst te boeken. Als er een goed netwerk ligt, dan zullen meer ondernemers hun voucher inzetten bij een hogeschool.’

Ook in 2007 zijn er weer zesduizend vouchers voor het mkb beschikbaar: drieduizend ‘snuffelvouchers’ die een waarde vertegenwoordigen van 2500 euro, en drieduizend volwaardige vouchers met een waarde van 7500 euro. Bij die ‘grote’ vouchers krijgen ondernemers vijfduizend euro subsidie. De rest van het geld moeten ze zelf bijpassen. [TdO/HOP]

Meer lezen?