De Hogeschool Rotterdam vindt de negatieve aandacht in De Telegraaf rond haar opleiding sociaal pedagogische hulpverlening buitenproportioneel.
Volgens collegevoorzitter Jasper Tuytel opende De Telegraaf afgelopen vrijdag met een verhaal dat is gebaseerd op enkele klachten.
In de krant komen tweedejaars sph-studenten aan het woord die zich beklagen over een rooster met slechts drie college-uren en over de beroerde begeleiding. Tuytel: ‘Men is kennelijk vergeten te vertellen dat tweedejaars twee dagen in de week op stage zijn, en een speciale dag hebben waarop zij keuzevakken volgen. De klachten hebben vooral betrekking op de officiële theoriedag voor sph-studenten.’
En daar ging inderdaad het een en ander mis, geeft de collegevoorzitter toe. ‘We hebben vier docenten voor die dag en daarvan waren er twee langere tijd ziek. Vervangers hebben we niet, en dus vielen er uren uit. Dat is natuurlijk zonde, maar we hebben de colleges wel opnieuw aangeboden. De studenten hadden daar geen behoefte aan. Daarnaast boterde het niet tussen een aantal docenten en studenten, en dat maakt de communicatie moeizaam.’
Tuytel wil niet beweren dat sph de beste opleiding is die zijn instelling aanbiedt. ‘Het is echt geen slechte opleiding, die met een redelijke score is geaccrediteerd en als lage middenmoter in de ranglijst van de Keuzegids Hoger Onderwijs staat. Het kan beter, maar de kritiek was echt buitenproportioneel.’
Het voorpaginanieuws in De Telegraaf was zo alarmerend dat zelfs minister Plasterk spontaan besloot een kijkje te nemen. Tuytel: ‘Hij heeft met de sph’ers gesproken over hun klachten. Tot mijn genoegen bleven ongeveer vijftig studenten uit eigen beweging op de minister wachten om hun tevredenheid te uiten.’ Voor zover bekend heeft Plasterk geen oordeel geveld over de situatie.
Het verhaal over sph is deels gebaseerd op klachten van de website www.ontevredenstudenten.nl. Iedereen die iets kwijt wil over de kwaliteit van zijn opleiding kan daar terecht, van roc-scholieren tot WO-studenten. Het gevolg: ongeveer veertig pagina’s klachten, vooral over roc’s en hogescholen. Initiatiefnemer Ben Steenbergen is een beetje beduusd van alle aandacht: ‘De site is pas een paar weken in de lucht. Gewoon omdat ik samen met een vriend eens wilde kijken hoeveel klachten er eigenlijk zijn. De media zijn er eigenlijk meteen op gesprongen. Dat is leuk voor ons, maar als je site de voorpagina van De Telegraaf haalt, is dat best overdonderend.’
Volgens Steenbergen is zijn site niet bedoeld als spreekbuis voor klagers. ‘Als je tevreden bent over je studie kun je dat ook gewoon kwijt. De site is geboren uit nieuwsgierigheid. We hebben zelfs geen idee wat we er mee willen. Op een bepaald moment zal ik de stapel klachten wel aan minister Plasterk willen overhandigen, bij wijze van signaal.’ Overigens is Steenbergen – eerstejaars aviation technology aan de Hogeschool van Amsterdam – zelf wel content met zijn opleiding. [TdO/HOP]
Punt. Of had jij nog wat?