‘In designkleding door de Aldi’

Topsalarissen blijven stijgen, terwijl een grote groep mensen moet rondkomen van heel weinig geld. Die ontwikkeling is zichtbaar in de marketing voor detailhandel. Winkels kiezen voor een chique uitstraling of gaan voor spotgoedkoop.

Die trend schetste Erik van Heuven, lector Marketing aan het centrum voor volwassenenonderwijs BIRM in Antwerpen en voormalig Europees directeur bij kledinggigant IC Companys, gisteravond tijdens een bijeenkomst van het Marketinggenootschap. Dat netwerk van de Bredase opleiding Master of Marketing organiseerde de avond samen met de Academie voor Deeltijd, zodat bachelorstudenten eenmalig welkom waren. Behalve Van Heuven gaf Dik Pijl, oud-student van de ADT en topman van Mediamarkt in België acte de présence aan de Hogeschoollaan in Breda.

Grootwarenhuizen als Vroom & Dreesmann zitten in de problemen omdat ze het midden van het marktsegment bedienen. Ze verkopen van alles wat, maar bieden daardoor nooit op één gebied het meeste of het beste aan, terwijl de klant dat juist wil. ‘Zorg dat je weg bent uit het midden!’, drukte Van Heuven tientallen docenten, deeltijdstudenten en hun werknemers op het hart.

Niet voor niets staat in warenhuizen als de Bijenkorf een duur merk als Louis Vuitton in de etalages en bij de ingang. Ze profileren zich als chique winkel waar mensen gezien willen worden. Van Heuven: ‘Je verkoopt van die profile-merken niet het meeste. Daarvoor zijn je kernproducten. Ze genereren echter wel veel aanloop en dat is net zo belangrijk.’

Duur en spotgoedkoop gaan hand in hand. Categorykillers als Aldi en Mediamarkt doen het net zo goed als de dure merken op hun A-locaties. Zelfs de consument mét geld is namelijk een smart shopper geworden. ‘Vroeger schaamde men zich, als men bij de Aldi kocht. Tegenwoordig is men trots dat men geen cent teveel uitgeeft. Al loopt diezelfde klant wel in designkleding door de Aldi’, aldus Van Heuven.

Mediamarkt koos voor het hele assortiment van alle merken, voor een zo laag mogelijke prijs, gaf Dik Pijl aan. Bovendien mag de klant alle producten uitproberen, waardoor hij extra geprikkeld wordt om te kopen. ‘Ik word gek van dat enorme assortiment van jullie en verdwaal in jullie winkels. Waarom zou ik niet op internet kopen, waar ik evengoed geen service krijg?’, vroeg een bezoeker zich af. Omdat winkelen meer is dan kopen, vond Pijl. Met al dat aanraken en ondergedompeld worden in het assortiment, is het voor veel mensen een experience. ‘We maken winkelen zo leuk, dat u niet meer anders wilt.’ [RS]