Breda hoeft geen stad te zijn voor alleen 50-plussers of studenten. ‘Die studenten komen toch wel en met extra promotie en speciale evenementen komen er ook meer 50-plussers’, zei een student vanmiddag tijdens een Lagerhuisdiscussie in de Nieuwe Veste, de Bredase bibliotheek.
Met de discussie sloten de propedeusestudenten van de Academie voor Marketing en Business Management vanmiddag het onderzoek voor de economische barometer af. De focus van het meetinstrument voor de Bredase economie ligt dit jaar op de populariteit van Breda onder 50-plussers. De precieze cijfers worden in juni aan de gemeente gepresenteerd.
Breda moet meer doen om ouderen te trekken, dachten de studenten. De stad heeft al een klassieke, monumentale uitstraling, maar heeft enkele grote evenementen nodig, vergelijkbaar met het jazzfestival en de parkconcerten. ‘Breda moet de Taptoe terughalen. Die is interessant voor 50-plussers, maar we zijn hen kwijtgeraakt aan Rotterdam.’
Willen ouderen wel een stad bezoeken waar vooral jongeren de cafés en terrassen bevolken en de rust soms ver te zoeken is? Toch wel, zo bleek volgens de studenten uit de enquêtes die ze afnamen. ‘We interviewden zelfs mensen uit Bilthoven en Utrecht. Die kennen Breda als een mooie stad waar ze prima terechtkunnen’, zei een student. ‘De ingang van je café of restaurant aanpassen voor rollators en rolstoelen kost weinig moeite’, dacht een tweede. ‘En wie meer rust wil kan nog naar het Mastbos, waar ook restaurants zijn en je een wandelingetje kunt maken.’
Breda staat bekend als winkelstad bij 50-plussers en ook technologische nieuwigheden interesseren hen. Ze willen echter wel goede kwaliteit en service. Ondanks hun prijsbewustheid, zijn ze bereid daarvoor te betalen. Het huis is immers grotendeels afbetaald en de kinderen zijn de deur uit. Of zoals een student het subtiel verwoordde: ‘Ze kopen het gemak af.’
Hoe een groeiende stroom ouderen de toch al drukke binnenstad moet bereiken, wisten de studenten niet. ‘Ze komen met hun eigen auto, maar waar parkeer je als het druk is in Breda?’, vroeg iemand zich af. Omdat van een transferium evenveel succesvolle als mislukte voorbeelden bestaan, pleitte één studente voor een speciale winkel- en recreatiezone voor ouderen.
‘Speciale ingangen voor rollators en zelfs een aparte zone voor ouderen, het is allemaal nogal stereotyperend’, merkte discussieleider en Avansdocent Michiel Adriaansen op. ‘Hoorde ik jullie net niet roepen dat ze niet in een hokje gestopt willen worden?’ Sommige studenten waren het er helemaal mee eens. ‘Mensen van tachtig komen nauwelijks de deur uit en babyboomers zijn nog vitaal genoeg. Die willen geen speciale behandeling en hebben wel geld uit te geven.’
Wie de komende jaren een graantje wil meepikken van de sterke groei van het aantal ouderen, komt vermoedelijk te laat. De meeste 50-plussers kopen liever bij gerenommeerde bedrijven. ‘Dus waarschijnlijk ben je te laat als je nu nog een reputatie moet opbouwen’, opperde discussieleider Adriaansen. Niets van waar, dacht een student. ‘Die generatie verdwijnt niet voor 2030, dus heb je genoeg tijd om een goede reputatie op te bouwen.’ [RS]
Punt. Of had jij nog wat?